Článek
"Komponenty, které byly v médiích prezentovány jako příčina havárie a důkaz našeho obvinění, již v době havárie nebyly v podpůrné konstrukci zabudovány a byly vyměněny dva dny před neštěstím. Fotografie, která byla v médiích ukázána, byla z doby výměny těchto komponentů,“ napsali obvinění ve svém prohlášení pro média.
Policie, která na místě neštěstí našla poškozené nosníky, ale na to ale hned reagovala, že na důvodech, které vedly k stíhání, není co měnit.
:. Jeden z hlavních důkazů, že stavební firma věděla o špatné statice mostu. Prohnutý pojezdový vozík totiž provizorně opravila takovým způsobem, že na jeho bok pouze navařila podpírací destičku. Podle obviněných byl ale vozík v době neštěstí v pořádku.
O stížnosti obviněných, kteří s trestním stíháním nesouhlasí, by měl státní zástupce rozhodnout během několika dnů.
"Na podání stížnosti má právo každý obviněný, my se k tomu nebudeme vyjadřovat,“ konstatovala novojičínská policejní mluvčí Miroslava Michálková Šálková.
Bögl a Krýsl: pojezdový vozík příčinou neštěstí nebyl
Svých zaměstnanců se ve středu zastala také firma Bögl a Krýsl. V prohlášení firma píše, že má závažné pochybnosti o klíčovém důkazu vyšetřovatelů – amatérské fotografii ohnutého překladu pojezdového vozíku, který měl podle nich být příčinou neštěstí. Tato fotografie totiž byla pořízena při výměně nástavby vozíku.
"Máme důkazy o tom, že pojezdový vozík byl před neštěstím opraven,“ uvedl mluvčí firmy Jan Nováček. Podle něho tak není možné přijmout argument policie, že dva inženýři věděli o závadě na mostní konstrukci a nezajistili statiku mostu.
"To nebyl problém statiky. Problém byl s ohnutým překladem a vzpřímeným vozíkem, ale tyto technické závady byly profesionálně odstraněny bez možného vlivu na podpůrnou konstrukci,“ dodal mluvčí s tím, že pravou příčinu neštěstí nikdo nezná.
Odborné posudky si mohou vyžádat měsíce
"Musíme si počkat na posudky odborníků. Jejich zpracování jistě není otázka dnů. Důkladné vyšetření takové havárie si může vyžádat i několik měsíců. Je třeba detailně prozkoumat každou součást mostní konstrukce,“ dodal Nováček.
Při zřícení mostu, do kterého narazil mezinárodní rychlík, přišlo o život sedm lidí a dalších sedm desítek utrpělo zranění. Policie minulý pátek obvinila kvůli nehodě právě Magnuska a Malého, kteří jsou předními odborníky firmy Bögl a Krýsl, jež na stavbě pracovala.
Vyšetřování podle kriminalistů ukázalo, že věděli o vážné statické závadě v podpůrné konstrukci, po které se opravený most zasunoval zpět do terénu. Obvinění to ale odmítají s tím, že podle nich byla konstrukce mostu v době zřícení v pořádku.