Hlavní obsah

Obvinění inženýři od Studénky podali stížnost na policii

Právo, hon
OSTRAVA
Aktualizováno

Stavební inženýři Oldřich Magnusek a Zdeněk Malý, které policie v pátek obvinila z obecného ohrožení kvůli tragickému železničnímu neštěstí ve Studénce z 8. srpna, si podali stížnost proti usnesení o zahájení trestního stíhání. Právo o tom ve středu informoval Jan Nováček, mluvčí firmy Bögl a Krýsl, která se podílela na opravě zříceného mostu a u které oba obvinění pracují.

Článek

"Komponenty, které byly v médiích prezentovány jako příčina havárie a důkaz našeho obvinění, již v době havárie nebyly v podpůrné konstrukci zabudovány a byly vyměněny dva dny před neštěstím. Fotografie, která byla v médiích ukázána, byla z doby výměny těchto komponentů,“ napsali obvinění ve svém prohlášení pro média.

Policie, která na místě neštěstí našla poškozené nosníky, ale na to ale hned reagovala, že na důvodech, které vedly k stíhání, není co měnit.

:. Jeden z hlavních důkazů, že stavební firma věděla o špatné statice mostu. Prohnutý pojezdový vozík totiž provizorně opravila takovým způsobem, že na jeho bok pouze navařila podpírací destičku. Podle obviněných byl ale vozík v době neštěstí v pořádku.

O stížnosti obviněných, kteří s trestním stíháním nesouhlasí, by měl státní zástupce rozhodnout během několika dnů.

"Na podání stížnosti má právo každý obviněný, my se k tomu nebudeme vyjadřovat,“ konstatovala novojičínská policejní mluvčí Miroslava Michálková Šálková.

Bögl a Krýsl: pojezdový vozík příčinou neštěstí nebyl

Svých zaměstnanců se ve středu zastala také firma Bögl a Krýsl. V prohlášení firma píše, že má závažné pochybnosti o klíčovém důkazu vyšetřovatelů – amatérské fotografii ohnutého překladu pojezdového vozíku, který měl podle nich být příčinou neštěstí. Tato fotografie totiž byla pořízena při výměně nástavby vozíku.

"Máme důkazy o tom, že pojezdový vozík byl před neštěstím opraven,“ uvedl mluvčí firmy Jan Nováček. Podle něho tak není možné přijmout argument policie, že dva inženýři věděli o závadě na mostní konstrukci a nezajistili statiku mostu.

"To nebyl problém statiky. Problém byl s ohnutým překladem a vzpřímeným vozíkem, ale tyto technické závady byly profesionálně odstraněny bez možného vlivu na podpůrnou konstrukci,“ dodal mluvčí s tím, že pravou příčinu neštěstí nikdo nezná.

Odborné posudky si mohou vyžádat měsíce 

"Musíme si počkat na posudky odborníků. Jejich zpracování jistě není otázka dnů. Důkladné vyšetření takové havárie si může vyžádat i několik měsíců. Je třeba detailně prozkoumat každou součást mostní konstrukce,“ dodal Nováček.

Při zřícení mostu, do kterého narazil mezinárodní rychlík, přišlo o život sedm lidí a dalších sedm desítek utrpělo zranění. Policie minulý pátek obvinila kvůli nehodě právě Magnuska a Malého, kteří jsou předními odborníky firmy Bögl a Krýsl, jež na stavbě pracovala.

Vyšetřování podle kriminalistů ukázalo, že věděli o vážné statické závadě v podpůrné konstrukci, po které se opravený most zasunoval zpět do terénu. Obvinění to ale odmítají s tím, že podle nich byla konstrukce mostu v době zřícení v pořádku.

Související témata:

Výběr článků

Načítám