Hlavní obsah

Oběťmi sobotního leteckého neštěstí jsou podle rakouské policie Češi, stroj před havárií údajně kličkoval

Oběťmi sobotního leteckého neštěstí v Rakousku jsou s největší pravděpodobností Češi. V tiskové zprávě o tom v neděli informovala hornorakouská policie. Zároveň zdůraznila, že se totožnost čtyř mrtvých – dvou můžu a dvou žen – stále ještě ověřuje, a to i ve spolupráci s českými úřady. Státní zastupitelství ve Welsu nařídilo pitvu.

Letiště v Příbrami, odkud startoval stroj, jenž později havaroval v Alpách. Na místě policie šetřila okolnosti nehody.Video: Aktu.cz

Článek

Jednomotorový stroj typu Rockwell Commander 112B podle serveru Aviation Safety Network startoval v Příbrami, mířil na chorvatskou Istrii a měl německou registraci.

Podle hornorakouské policie se příslušné úřady pokusí jeho trosky z hory Kasberg, která se nachází jihozápadně od Lince, vyzvednout v pondělí.

Trosky i oběti se podařilo nalézt v sobotu po čtyřhodinovém pátrání v zasněženém lyžařském areálu, poznamenala rakouská tisková agentura. Policejní mluvčí Barbara Riedlová uvedla, že vzhledem k zimním podmínkám byly pátrací a záchranné práce obtížné.

Foto: Profimedia.cz

Trosky havarovaného letadla

V průběhu letu na Alpami panovalo nevlídné počasí, což mohlo sehrát roli při tragické nehodě malého letadla.

To ve své zprávě potvrzuje i hornorakouská policie. Ta uvedla, že v okamžiku havárie foukal silný vítr, sněžilo a viditelnost byla malá. „To vede k domněnce, že pilot mohl ztratit kontrolu nad letadlem,“ stojí v tiskové zprávě. Bulvární list Kronen Zeitung napsal, že krátce před zřícením letadlo v oblasti kličkovalo.

Foto: Profimedia.cz

Letadlo Rockwell Commander 112B (ilustrační snímek)

Podle ní musela být dokonce sobotní záchranná akce nejdříve nakrátko přerušena, a to právě kvůli špatnému počasí. Na strmých svazích Kasbergu leželo až 70 centimetrů nového sněhu.

Letecký expert Christian Klopf, kterého oslovil list Oberösterreichische Nachrichten, uvedl, že podle něj byl typ letadla „nevhodný, aby v těchto povětrnostních podmínkách přelétal Alpy“.

„Tento stroj je jen částečně vhodný pro let bez přístrojů, pilot tak nemůže letět nad mraky a musel letět jen podle toho, co viděl,“ řekl Klopf a dodal, že to za daného počasí bylo „extrémně obtížné“.

„Sněžilo, foukal silný vítr a byly turbulence,“ dodal odborník, podle kterého je při tomto počasí vhodnější letět přes Rakousko na jih o něco východnější trasou. Klopf také uvedl, že je možné, že pilot vletěl do jiného horského údolí, než původně chtěl, kvůli špatné viditelnosti už se ale nedokázal otočit.

Střídali se u řízení?

Podle zatím nepotvrzených informací, které vychází z příspěvku ve facebookové skupině, by zřícené letadlo mohlo patřit soukromé osobě, která zřejmě provozovala výletní víkendové lety.

Foto: Facebook

Inzerát nabízející let z Příbrami do Chorvatska

„Odlet z Příbrami a návrat taky tam. Letadlo Commander 112B, avionika pro lety za každého počasí, autopilot. Vše vysvětlím, podílení na řízení letadla je povinnost! Můžu vzít max. tři pasažéry, letenka na hlavu 7500 Kč při obsazení celého letadla. Celkově v luftu 2,5 hodiny, počítám, že bude mezipřistání, jak jsem psal výše, takže u řízení se vystřídá každý pasažér,“ píše se mimo jiné v inzerátu zveřejněném ve čtvrtek večer.

Čtyři mrtví po pádu letadla v Rakousku, mířilo z Příbrami do Chorvatska. Inzerát nabízel střídání u řízení

Evropa
Související témata:

Výběr článků

Načítám