Článek
„Byly tři stabilní dvojice kontrolorů a asi třicet až čtyřicet figurantů,“ řekl Šmejkal. Vždy patnáctého až dvacátého v měsíci se na magistrátu podle jeho slov připravil rozpis kontrolních jízd a ten se pak rozšířil mezi zaměstnance magistrátu, kontrolory, ale i mezi figuranty, což byli zejména studenti nebo důchodci, a v neposlední řadě a na různá policejní ředitelství.
Plán kontrolních jízd znalo podle něj řádově padesát až šedesát lidí.
Stalo se nám, že taxikář to prokoukl a figuranty vysadil ještě před místem určení.
Figuranti nastoupili do taxíku a nechali se odvézt ke kontrolorům. „Figuranti měli přidělené prostředky a měli přejet z místa A do místa B, kde už čekali úředníci magistrátu a policie,“ popsal Šmejkal.
Pokud bylo něco v nepořádku, vyplnili s taxikářem na místě protokol a věc se řešila před komisí, která určovala pokuty. „Stalo se nám, že taxikář to prokoukl a figuranty vysadil ještě před místem určení,“ uvedl Šmejkal s tím, že se přirozeně zaměřovali na místa, kde se nejvíce porušovaly předpisy.
Mezi obžalovanými je také předseda odborového svazu Taxi Praha Pavel Jelínek a Luboš Zdeněk, kteří podle obžaloby organizovali výběr úplatků pro Šmejkala. Dále Valentin Záruba, ten měl vybrané peníze svému dlouholetému známému Šmejkalovi předávat. Ze spisu vyplývá, že to bylo 500 až 700 korun za řidiče. A konečně taxikáři Michal Šotola, Giovanni Piscicelli Taeggi a Zdeněk Ponert, kteří měli účtovat zákazníkům vyšší ceny, než jim nařizuje magistrát.
Uzavíral ústní dohodu
Poslední jmenovaný to nijak nepopírá. „My jsme neporušovali cenový předpisy, my jsme pouze porušovali magistrátní vyhlášku,“ řekl taxikářský aktivista Ponert a dodal: „My jsme se oficiálně, veřejně přihlásili k tomu, že maximální cenu navyšujeme o přiměřené náklady a tomu odpovídající zisk“.
Odvolával se na fakt, že pokud sdělí zákazníkovi cenu předem a ten souhlasí, uzavírají spolu ústní dohodu, která má opodstatnění v občanském zákoníku. „My jsme se před sedmi lety veřejně přihlásili ministerstvu financí, ministerstvu vnitra, obecním úřadům...., že maximální cenu navyšujeme na 99 korun za kilometr,“ zopakoval.
Také Taeggi připustil, že zákazníkům účtoval vyšší ceny. „Ve většině případů jsem jezdil podle magistrátních cen. Když tomu tak nebylo, tak jsem jezdil za cenu, kterou jsme si nechali vypočítat naším znalcem. Ta byla zvenku i vevnitř vyvěšená,“ prohlásil Taeggi.
Soud bude pokračovat výslechem svědků počátkem března.