Článek
Silný motor pod modrou kapotou se ozval naplno. Policista Zdeněk Ševčík přišlápl plynový pedál. Síla 300 koní a zrychlení z nuly na sto za 5,6 sekund (při rychlosti nad 250 km/h) nás zamáčkla do sedadel.
Policista David Krchňák zapíná nahrávání kamery. V úseku, kde byla povolená stokilometrová rychlost, jel řidič sto třicítkou. Spouštíme modrý maják a výstražná světla za zadním sklem policejního VW Passatu oznamují řidiči, aby zastavil. Ostatně je mu to zcela jasné a ani se nerozčiluje.
“Jsou to moje první body, o které jsem přišel. Spěchám domů, manželce už kyne těsto na knedlíky, přijedou její rodiče a budeme mít pečené koleno. No, trochu se to prodraží,“ říká šofér z Brna, který podobně jako někteří další nedodržel předpisy na nechvalně vyhlášené silnici I/43. Výpadovka z Brna na Svitavy je přezdívána také silnicí smrti a patří na jihu Moravy k nejrizikovějším úsekům.
„I z tohoto důvodu jsme letos poprvé požádali o spolupráci posádky nejsilnějších a také nejrychlejších policejních vozů, které v zemi jezdí obvykle jen na dálničních úsecích. Zatím jsme zde naměřili na úseku s povolenou devadesátikilometrovou rychlostí nejrychleji jedoucí osobní auto, které jelo 182 a motorkáře, jemuž jsme naměřili 178 kilometrů. Jen na úseku, který spravuje policie v Blansku, bylo letos 41 vážných dopravních nehod, při nichž jeden člověk zemřel, tři utrpěli těžká zranění a 55 lidí bylo zraněno lehce,“ říká policistka z Blanska Iva Šebková.
Nepozorní řidiči mají smůlu
"Těchto aut jezdí na našich silnicích jen asi 15 a tak se nelze divit, že hodně domácích řidičů si na nás už dává pozor a jakmile nás spatří, jedou velmi opatrně. Více nepozorní jsou jednoznačně cizinci a potom také řidič na podobných silnicích jako zde na Blanensku. Tady nás totiž nečekají,“ dodává policista.
Antiradary jsou podle něj proti těmto policejním vozům prakticky zbytečné. Nahrávání přestupku trvá nejméně 200 metrů, a i když je zařízení zcela přesné a pravidelně kalibrované, uznává se v rychlosti nad sto kilometrů v hodině tříprocentní tolerance tachometru. Nahrávka samozřejmě slouží i jako případný důkazní materiál v možném sporu.
Akce se na silnici 1I/43, kde kromě rychlých jezdců nejvíce ohrožují sebe i ostatní řidiči nerespektující plné čáry, bude opakovat.