Článek
„Nákladní vlak přepravoval kontejnery, které byly prázdné nebo ložené různým obsahem. Například v prvních dvou vozech za lokomotivou se nacházely celkem čtyři prázdné kontejnery,“ řekl Novinkám mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Dále byly přepravovány lahve, demižony nebo trubky.
Následky tragické nehody vlaků v Pardubicích dokládají záběry z dronu
Na osmém voze za lokomotivou, tedy asi 200 metru od čela vlaku, se nacházela nebezpečná látka karbid vápenatý.
„Přeprava všech látek se na železnici provádí v souladu s příslušnými předpisy a normami tak, aby byla zajištěna bezpečnost drážního provozu, zaměstnanců a aby byl správně zajištěn přepravovaný náklad,“ dodal mluvčí.
Karbid vápenatý (nebo též dikarbid vápenatý, karbid vápníku či acetylid vápenatý - CaC2) je sloučenina vápníku a uhlíku.
Šedobílá pevná látka je vysoce hořlavá, například při kontaktu s vodou začne okamžitě bublat a hořet. Doporučuje se proto jej uchovávat v suchu. V určitých koncentracích a za přítomnosti kyslíku může být látka také výbušná. Je také žíravá.
Podle Šťáhlavského nedošlo při přepravě a nehodě k nebezpečí. Hasiči už v den nehody informovali, že karbid vápenatý z vozů neunikl.
Při středeční noční nehodě u hlavního nádraží v Pardubicích zemřeli čtyři lidé a 27 se jich zranilo.
První vagon osobního vlaku RegioJet, jedoucím od Prahy, se při nehodě kompletně zdemoloval a jeho přední část se srolovala. Odklízení trosek vlaků bude trvat minimálně do pátečních ranních hodin. Škoda je přes 110 milionů korun.