Článek
V úterý totiž inspektoři přišli s oznámením, že až 98 procent šroubů u kolejí bylo povolených, což by mohlo být jednou z příčin havárie. SŽDC to ale odmítla s tím, že jde o předčasné závěry a informace vytržené z kontextu. Samotný provoz na frekventované trati z Brna na Olomouc a Ostravu by měl být už ve středu obnoven.
Že na místě havárie byly takřka všechny šrouby povolené, inspektory na místě šokovalo, podle nich se jedná o katastrofální stav. „Tyto problémy, byť ne zdaleka tak dramatické, bohužel nejsou ojedinělými, setkali jsme s nimi i na trati mezi Žatcem a Chomutovem,“ prohlásil mluvčí DI Martin Drápal.
V úterý měl vypovídat traťmistr, který koleje kontroloval na upozornění strojvůdců v pátek a v sobotu před havárií a nezjistil na nich žádné problémy. „Jeho výpověď ale musela být přesunuta nejdříve na čtvrtek, protože požádal, aby u výslechu byl přítomen jeho obhájce, který bude mít čas právě až ke konci týdne. Na jeho účast má samozřejmě právo,“ nechtěl spekulovat o možném traťmistrovu černém svědomí Drápal.
Šrouby se mohly uvolnit při nehodě, tvrdí správce trati
Podle názoru SŽDC ale mohlo dojít k povolení šroubů i při samotném vykolejení.
„Čekáme na výsledky seriózních znaleckých posudků. Zprávy DI jsou informacemi vytrženými z kontextu, důležitá bude až zpráva při ukončení vyšetřování. My samozřejmě provádíme i vnitřní analýzu a kontrolu, bezpečnostní standardy máme nastavené dobře, teď zjišťujeme, zda však nedošlo k individuálnímu pochybení,“ řekl Právu mluvčí SŽDC Pavel Halla.
Halla také odmítl, že by se zanedbávala kontrola kolejí. „Na některých tratích se kontroly provádějí i několikrát týdně, pochůzkou nebo průjezdem, záleží samozřejmě i na stavu nebo stáří kolejí. Bezpečnost je pro nás prioritou,“ dodal Halla.
Na místě nehody u obce Topolany zatím v úterý pokračovaly intenzivní práce na opravě kolejí, dělníci vyprostili poslední vagon a dokončovali obnovu vedení. Pohled na zohýbané vykolejené vagóny odsunuté na blízké pole přitom jejich snažení dodával kulisy jak z apokalyptického filmu.