Hlavní obsah

Na stavbě zříceného tunelu se příliš spěchalo, tvrdí dělník

Právo, Aleš Honus

Policie zatím stále neví, zda někoho obviní kvůli nedělnímu zřícení rozestavěného železničního tunelu v Mostech u Jablunkova na hranicích se Slovenskem. Kriminalisté nyní zjišťují, zda na stavbě nedošlo k porušení norem, které by mělo na zřícení tunelu vliv. Podle tvrzení některých stavebních dělníků se přitom na stavbě spěchalo, aby se stihl termín dokončení.

Článek

„Na podobných stavbách bývá běžné, že se postupuje každý den po jednom metru. Tady se ale postupovalo po pěti metrech,“ řekl Právu pod slibem anonymity jeden z dělníků.

To ale mluvčí Vladislav Beneš z firmy Subterra, která tunel staví, důrazně popřel. „Odmítáme, že by se spěch mohl promítnout do kvality stavby. Stavba má být dokončena až v roce 2011,“ řekl mluvčí Beneš.

Průzkum podzemí a zjišťování rozsahu škod nyní potrvá ještě několik dní. Kriminalisté si s největší pravděpodobností vyžádají i znalecké posudky. „Policisté ve spolupráci s odborníky budou hledat případné viníky události. Stále jsou na místě,“ řekl v pondělí mluvčí policie Ivan Žurovec. Případ policie šetří jako podezření z trestného činu obecné ohrožení.

Riziko existuje vždy, tvrdí odborníci

Celá událost, při které naštěstí nebyl nikdo zraněn, přitom nakonec může pro kriminalisty skončit odložením. Oslovení odborníci tvrdí, že podobná událost se může stát i při dodržení všech potřebných norem a za použití nejmodernějších technologií.

Foto: Aleš Honus, Právo

Kráter po zřícení tunelu

Určité riziko při ražení tunelů vždy existuje, a to zvláště v tak komplikovaném území jako jsou Beskydy. „Žádný geologický průzkum, který takovým stavbám předchází, není natolik dokonalý, aby podobná rizika vyloučil. V případě Beskyd jde přitom o území, které vzniklo vrásněním, během něhož dochází k drcení hornin a geologická skladba je tam komplikovaná,“ řekl geolog Jaroslav Vacek z pražského ČVUT.

Část tunelu se zřítila už na začátku roku

O tom, že takové události jsou při ražení tunelů nepředvídatelné, svědčí podle mluvčího firmy Subterra Beneše i to, že už na začátku tohoto roku se na stejné stavbě část tunelu zřítila, i když tehdy v mnohem menším rozsahu.

Foto: Aleš Honus, Právo

Kráter po zřícení tunelu

„Jde o riziko, proti kterému je naše firma pojištěna. Škody při propadnutí tunelu na jaře nám pojišťovna zaplatila,“ řekl Beneš s tím, že po pojišťovně bude firma s největší pravděpodobností škodu vymáhat i nyní. Tentokrát už ale půjde o částku v několika desítkách miliónů korun.

Rozestavěný tunel se propadl v sousedství souběžně vedoucího tunelového tubusu, kterým vede železnice spojující sever Moravy se Slovenskem. Celou neděli v úseku stály z bezpečnostních důvodů vlaky. Při zřícení naštěstí nebyla narušena statika stávajícího tunelu. [celá zpráva]

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám