Článek
Za příčinu pádu mostu označil nedodržení zásad bezpečnosti práce. „Pokud by všichni dělali, co měli, k neštěstí by nikdy nedošlo,“ uvedl Burda. Údajně selhaly špatně navržené podpůrné konstrukce, které se zbortily. „Kdyby byly vypočítány správně, zatížení by vydržely,“ řekl.
Tvrdí, že selhal také koordinátor stavby, který měl dohlížet i na dodržování bezpečnosti práce. Podle stavebního deníku se velmi často neúčastnil kontrolních dnů. „To je bohužel běžné. Máme zákon o veřejných zakázkách, podle kterého vítězí nejnižší cena. Podle toho se vybere i koordinátor. Ten pak nemá třeba na benzín, tak na stavbu ani nejezdí,“ řekl znalec.
Dodal, že koordinátor měl být s ohledem na dodržování bezpečnostních předpisů určen i při přípravě stavby. To se ale nestalo. Odpovědnost za to nese podle něj krajský úřad.
Na trati měl být omezen provoz
„Hlavní příčinou neštěstí je porušení předpisů při přípravě a provádění stavby,“ řekl Burda. Domnívá se, že na stavbě byly ve velkém porušovány zásady bezpečnosti práce. „Za jedno ze zásadních považuji i to, že na trati nebyl omezen provoz,“ uvedl.
A právě na to poukazují obhájci některých obžalovaných. Podle nich odpovědnost za neštěstí nesou i další osoby, které nebyly trestně stíhány. Například lidé, kteří se měli postarat o to, aby staveništěm nejezdily vlaky. „Jejich trestní zodpovědnost je už mnohdy promlčena,“ uvedl jeden z advokátů.
Chyby v projektu konstrukcí
Burda je dalším z řady znalců, kteří u soudu popsali chyby, které se na stavbě objevily. Například Milan Holický z Kloknerova ústavu při Českém vysokém učení technickém dokonce ve své výpovědi použil termíny jako technické zvěrstvo. I podle obžaloby byla příčinou tragické nehody souhra mnoha zanedbání a nedostatků.
Už i policejní vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. Žalobce zmínil i závadu, která se na stavbě projevila při posunování mostní konstrukce na vozících den před nehodou, a stavbaři se s ní nedostatečně vypořádali. Konstrukce byla nakloněna a právě to podle znalců byl hlavní důvod nerovnoměrného zatížení podpůrné konstrukce a jejího následného zřícení.
Nehoda se stala 8. srpna 2008. Do trosek zříceného silničního mostu narazil mezinárodní rychlík. Na místě zahynulo šest lidí. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, která zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 lidí utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 miliónů korun.