Článek
K události došlo už před sedmi lety. Muž si chtěl vybrat z bankomatu peníze, ale po stornování nabídky v pro něj nesrozumitelném jazyce už z přístroje svou kartu nedostal. Problém oznámil turecké policii a banka provozující automat mu sdělila, že kartu do dvou týdnů vrátí na pobočku spořitelny.
O čtyři dny později, bezprostředně po návratu, muž spěchal do své banky, kde kartu zablokoval a reklamoval výběry, které mezitím někdo provedl. Česká spořitelna ale reklamaci neuznala s tím, že všechny transakce byly provedeny v době před zadáním zákazu na platební kartu a v případech zneužití karty, při nichž byl použit PIN, odpovídá za všechny transakce i škody držitel karty.
Bankomat vydával dvojnásobky zadané částky, policie musela rozehnat desítky lidí
Muž se bránil žalobou, u obvodního soudu uspěl, odvolací Městský i Nejvyšší (NS) se ale postavily na stranu bankovního ústavu, přičemž NS mužův postup označil za krajně nedbalý s tím, že okamžik zadržení karty označil za ztrátu, neboť se dostala mimo dispoziční sféru stěžovatele.
Senát ÚS se soudcem zpravodajem Davidem Uhlířem měl ale na věc jiný pohled – zásadní je podle ÚS pro případ interpretace slova ztráta.
Instalace 20 sekund a platební údaje mizí do Indonésie, kriminalista popsal praktiky skimmerů
„Je zcela zřejmé, že stěžovatel ztratil možnost dispozice s kartou, nicméně k její ztrátě nedošlo, neboť mu bylo známo, kde se nachází, a přislíbeno její navrácení. Skutečnost zneužití byla stěžovatelem zjištěna až po čtyřech dnech, po návratu z Turecka, na což reagoval okamžitým zablokováním platební karty. V jeho postupu proto nelze spatřovat hrubě nedbalý přístup,“ konstatoval Uhlíř.
Případ nyní posoudí znovu pražský městský soud, který bude při svém rozhodování vázán právním názorem ÚS.
Spořitelna je překvapená
„Vyjádření ÚS je pro nás překvapivé, protože klient nám ztrátu karty a žádost o blokaci sdělil až celé čtyři dny poté, co mu bankomat v Turecku kartu nevydal. Klient se tak dopustil hrubé nedbalosti, což potvrdily i soudy nižší instance,” konstatoval mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.
Podle něj banka klienty pravidelně upozorňuje, že v případě ztráty karty včetně ztráty karty v bankomatu v zahraničí je nutné ji okamžitě kontaktovat, což mohou učinit zdarma.