Článek
Ze závěrečné zprávy Drážní inspekce, kterou má redakce k dispozici, vyplývá, že strojvedoucí nebrzdil a neměl zapnutý automatický brzdicí systém. Na svou obhajobu uvedl, že zřejmě zavadil rukávem o vypínač funkce brzdění.
„V dané věci je v tuto chvíli obviněn devětapadesátiletý muž z trestného činu obecné ohrožení, za který mu v případě odsouzení, dle momentální právní kvalifikace, hrozí trest odnětí svobody až na osm let,“ uvedl Hulan.
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
Nehoda se na Masarykově nádraží odehrála 14. července před půlnocí. Dvojposchoďový vlak City Elefant jedoucí z Českého Brodu nezastavil, přejel nástupiště, narazil do betonového zarážedla a vyjel do nádražní haly. Záchranná služba po nehodě ošetřila tři lidi. [celá zpráva]
Příčinou nehody je podle Drážní inspekce nedodržení předpisů a technologických postupů Českých drah a Správy železniční a dopravní cesty a nerespektování semaforů strojvedoucím vlaku. Inspekce vidí jako příčinu také nesledování monitoru v kabině vlaku a polohu ovladače režimu jízdy, který poukazoval na deaktivaci cílového brzdění a nutnost ručního brzdění.
Na reakci měl 16 sekund
Strojvedoucí k nehodě vypověděl, že až do stanice Praha-Libeň měla jízda normální průběh. Z Českého Brodu vyrazil s aktivním systémem vlakového zabezpečovače a cíleného brzdění. Na nádraží v Libni si však k řízení stoupl, protože ho bolela krční páteř, a zároveň zapnul stěrače. Na Masarykovo nádraží pak jel rychlostí 50 km/h.
„V subjektivním dojmu, že funkce cíleného brzdění reaguje dosti pozdě, očekával brzdicí účinek, který se nedostavil. Poté již registroval jenom pohyb soupravy se zastavením v hale. Vše se seběhlo velmi rychle. Z důvodu šoku způsobeného nenadálou situací, kterou před tím nezažil, si nevzpomíná na použití rychločinného brzdění,“ cituje zpráva slova strojvedoucího.
Podle inspektorů měl mašinfíra zaregistrovat, že vlak sám nebrzdí a jede nástupištěm dál, i když se nedíval na monitor, jenž mu signalizoval opak. Inspekce proto provedla pokus, ze kterého následně vyplynulo, že strojvedoucí měl asi 16 sekund na to, aby začal brzdit, než bylo pozdě.
Odmítl vypovídat
Vyšetřovatelé ho s tímto zjištěním konfrontovali a požadovali vysvětlení, proč, když musel vidět, že vlak nebrzdí, tak sám neučinil. „Strojvedoucí vlaku dále odmítl vypovídat před inspektory a prostřednictvím svého právního zástupce sdělil, že není zřejmé, zda by obsahem této své výpovědi před inspektory nenavodil vůči své osobě nebezpečí trestního stíhání,“ konstatují vyšetřovatelé ve zprávě.
K možným příčinám mašinfíra pouze sdělil, že při manipulaci s ovladačem stěračů při výjezdu z nádraží v Libni mohl nechtěně ohrnutým rukávem montérek zavadit
o páčku ovladače režimu jízdy, a deaktivovat tak funkci cíleného brzdění. Celou cestu pak údajně jel v domnění, že systém je zapnutý, a nesledoval proto obrazovku monitoru, která ho však upozorňovala na nečinnost systému.
Škoda 82 miliónů
Drážní inspekce také upřesnila škody způsobené nehodou, které v červenci původně odhadla na čtyři milióny korun. Konečné číslo však hovoří o 82 miliónech korun, převážně na soupravě City Elefant.
Inspektoři nemohou provinilce trestat, navrhli proto bezpečnostní opatření Českým drahám, kterým rovněž předali závěrečnou zprávu k případnému vyvození pracovních následků. „Pan strojvedoucí byl hned po události převeden na jinou práci v depu, pracuje tedy na dílně a již nebude vlaky řídit. České dráhy okamžitě po mimořádnosti přijaly příslušná opatření, která mají riziko opakování podobné události eliminovat,“ informoval Novinky mluvčí Českých drah Radek Joklík s tím, že s ním probíhá řízení.