Článek
„Protože nezastavil ani u výhybky, která ho po výjezdu z nádraží vracela zpátky na hlavní trať přímo proti nám, začali jsme houkat a zatáhli za rychlobrzdu. Pak přišla hrozná rána,“ popisoval strojvůdce středeční nehodu.
Při nehodě se zranilo 19 lidí, z toho čtyři těžce.
Vlak skákal po pražcích
„Všimli jsme si, že se motorák snaží brzdit, ale po kolejích se jen smýkal. Měl zablokovaná kola a od náprav mu šel takový bělavý kouř. To už jsme věděli, že je zle. Já jsem se jen pořádně zapřel, natáhl ruce před sebe a sklonil hlavu. Pak přišla šílená šlupka,“ pokračoval muž, který řídí vlaky už čtyři desetiletí a nic podobného na vlastní kůži nezažil.
Vlak u Domažlic se srazil se servisním strojem, 20 zraněných
Po nárazu viděl motorák letět vzduchem. „Jak jsme ho nabrali, tak odletěl asi deset metrů a po dopadu ještě dalších pět metrů skákal po pražcích,“ popisoval strojvůdce drama.
„My jsme zůstali na kolejích. Když vlak zastavil, vylezli jsme ven a běželi k motoráku. Byl to hrozný pohled. Jenom jsme doufali, že tam nebude nikdo mrtvý. Cestující byli pomlácení a vyděšení. Pomáhali jsme jim dostat se z vozu,“ dodal strojvedoucí pro Právo.
„Hrozná bezmoc“
Když viděl, v jakém stavu je kabina motoráku, nevěřil, že to mohl strojvůdce přežít. „Byl tam chudák zaklíněný. Nekomunikoval, byl evidentně v šoku a vážně zraněný. Ale zachoval se jako správný kapitán, který svoji loď neopustí, když jde ke dnu. Muselo mu být jasné, že jeho dvacet tun proti našim sto nemá šanci. Přesto zůstal v kabině a do poslední chvíle se snažil zastavit. Určitě pořád doufal, že nějakým zázrakem střet odvrátí, třeba přes výhybku,“ pokračoval mašinfíra.
Přiznal, že nejhorší na tom byla ta bezmoc. „Že s tím nemůžete nic udělat, že to není ve vašich silách. Jen se v duchu modlíte, aby vlak zůstal stát. Jestli se dá v tomhle případě mluvit o nějakém štěstí, pak ho vidím v tom, že jsme jeli opravdu pomalu. Původně jsme měli stanicí projet, ale nakonec jsme dostali pokyn tam zastavit, takže jsme snížili rychlost. Stejně tak strojvůdce motoráku jel nižší rychlostí, než měl stanovenou pro vjezd do stanice,“ vysvětlil strojvůdce.
Vlak před srážkou u Kdyně projel nádražím bez zastavení, snažil se prý brzdit
Sám se z nehody ještě úplně nevzpamatoval. „Kromě zranění v obličeji se mi to honí pořád hlavou. Mám to pořád před očima. V noci jsem vůbec nespal. Byl to tak silný zážitek, který nikomu nepřeju,“ dodal.
O příčině nehody má jasno. „Neudržovaná kolej, která byla zarostlá trávou, a k tomu rosa. To můžete brzdit sebevíc, ale jedete jako po másle,“ uzavřel strojvůdce.
Mluvčí českých drah Gabriela Novotná uvedla, že řidič motorového vlaku se snažil brzdit už před stanicí. „Sypal pod kola písek, aby zvýšil tření. Vůz po kolejích ale pořád klouzal,“ upřesnila Novotná.
Podle Marka Iliaše ze Správy železnic bude možné určit odpovědnost za nehodu až po rozboru záznamu elektronického rychloměru a všech dalších souvislostí.