Hlavní obsah

Mladí řidiči mají na svědomí čtvrtinu mrtvých na silnicích

Právo, Radim Vaculík
Praha

Přestože loňský počet 545 obětí dopravních nehod byl podle zveřejněných oficiálních čísel policie historicky nejnižší od roku 1961, kdy tyto statistiky zavedla, u jednoho údaje trčí velký vykřičník. Jde o smrtelné nehody zaviněné nezkušenými řidiči s praxí do pěti let.

Foto: Policie ČR

Ilustrační foto

Článek

„Situace mladých řidičů se, bohužel, nelepší. Téměř z jedné čtvrtiny se podílejí na smrtelných dopravních nehodách. Je to velmi vysoké číslo a pokles následků jimi zaviněných nehod je velmi pomalý,“ podotkl v pátek ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. „A vzhledem k tomu, že ti mladí lidé při nehodách umírají, je to velká tragédie,“ dodal.

Z loňských 545 obětí havárií na silnicích jich hned 130 mají na svědomí právě ti, kteří jezdí méně než pět roků. Přestože proti roku 2015 je to o 25 mrtvých méně, pořád jde podle Lercha o alarmující číslo.

Obzvláště proto, že nehod zaviněných mladými řidiči naopak neustále přibývá. Loni jich bylo téměř sedmnáct tisíc, předloni o takřka osm stovek méně. „Tady se ukazuje, že mladí řidiči si ne úplně uvědomují tu odpovědnost k silničnímu provozu, velký vliv určitě má rodina, tedy to, že dítě vidí, jak se chová dospělý za volantem, a pak se velmi často chová podobně,“ upozornil šéf dopravních policistů s tím, že je v ČR dlouhodobá absence dopravní výchovy.

Nejčastěji podle něj mladí řidiči způsobují nehody kvůli nepřiměřené rychlosti a nezvládnutí svého vozidla. „Velmi často se tam navíc objevuje alkohol a samozřejmě i drogy, což patří k té mladší generaci,“ řekl Právu Lerch.

Dřív by se vybodovali

Přivítal by uvažované změny legislativy z pera ministerstva dopravy v podobě například tzv. řidičáku na zkoušku, kdy by řidiči s praxí do dvou let mohli o oprávnění přijít už při obdržení šesti bodů místo nynějších dvanácti. „Policie dlouhodobě říká, že by byla pro zpřísnění nějakého režimu nad mladým řidičem, zajištění jeho vzdělávání. Tam, kde to v okolních státech zavedli, se situace zlepšila, tak proč by se nemohla zlepšit i u nás,“ míní Lerch.

„Jak se ukazuje, právě první dva roky řízení jsou nejkritičtější,“ dodal ředitel dopravní policie. Co ho naopak potěšilo, je výrazně klesající počet obětí nehod z řad chodců, cyklistů a motorkářů proti předchozímu roku.

Chodců loni přišlo při srážce s autem o život celkem 111, což je o 20 méně než v roce 2015, mrtvých cyklistů ubylo dokonce o 29 na loňských 39 obětí, motorkářů zahynulo 59, tedy o 22 méně než předloni. Stále nejvyšší počet obětí loňských nehod je z řad samotných řidičů osobních aut, a to 209, i tak je to o 19 méně než v roce 2015.

Související články

Výběr článků

Načítám