Článek
Podle zjištění Práva před dvěma lety zmizel na trati z Přerova do Břeclavi dokonce celý rychlík. Případ popsal s událostí seznámený zdroj. Když rychlík projížděl stanicí Bzenec- Přívoz na Hodonínsku, ozval se strojvedoucímu do vysílačky výpravčí s dotazem, zda by mohl ve stanici zastavit.
Strojvedoucí mu sdělil, že jede rychlostí kolem 130 kilometrů za hodinu a u dopravní kanceláře prostě zastavit nedokáže. Výpravčí proto použil takzvaný generální stop a vlak zastavil dálkově.
„Důvodem byla skutečnost, že rychlík zmizel ze zabezpečovacího zařízení, které jeho jízdu nijak neindikovalo. Hrozilo nebezpečí, že by v Rohatci vjel plnou rychlostí na železniční přejezd, jehož závory by byly otevřené,“ řekl Právu důvěryhodný zdroj, který upozornil i na úterní případ v Hodoníně. Právo s další informací seznámilo Drážní inspekci.
Personální změny v Drážní inspekci
„Je to nová informace, zkusíme ji prověřit, v tomto případě je ale větší časový odstup a bude se to obtížně dohledávat,“ řekl náměstek generálního inspektora Drážní inspekce (DI) Jan Kučera. Je ale otázkou, zda se to DI povede, protože podle zjištění Práva chce vláda již ve středu prosadit personální změny v čele DI a dosadit tam jiné lidi, i když ještě není u konce výběrové řízení na obsazení vedoucího postu. Podle Kučery ale celé dění již překročilo hranice České republiky.
Svědkem selhání zabezpečovacího zařízení byl před několika lety i autor textu. Při jízdě vlaku Eurocity z Prahy do Břeclavi po průjezdu Vranovicemi začal strojvedoucí zvyšovat rychlost vlaku na povolených 160 kilometrů za hodinu, když se najednou návěstidlo před vlakem změnilo ze zelené na červenou, i když trať byla stále volná a několik dalších návěstidel dále svítilo zeleně.
Po snížení tahu lokomotivy se červená znovu změnila na zelenou. To se opakovalo několikrát za sebou, pokaždé, když chtěl strojvedoucí zvýšit rychlost vlaku. Na základě podnětu autora se zjistil nedostatek ve zcela nových kolejových obvodech zabezpečovacího zařízení. Problém se ale napravil na základě podnětu novináře, poznatky strojvedoucích zůstaly bez odezvy.
Podle zjištění Práva má více strojvedoucích i výpravčích zkušenosti s tím, že vlak se ztratil z dohledu zabezpečovacího zařízení. Jindy se zase koleje umí samovolně indikovat jako obsazené, to ale není tak nebezpečné, jako zmizení vlaku. V Moravanech takový případ skončil škodou za několik milionů korun a smrtí nevinného strojvůdce.