Článek
Prvním vlakem v úseku po bouři byl mezinárodní rychlík EC 106, který ale v úseku táhla dieselová lokomotiva, protože vlaky poháněné elektřinou v úseku ještě jezdit nemohou. Do Hodonína dorazila před 7:00.
FOTO: Víkend na jihu Moravy ve znamení úklidu, oprav a solidarity
„Po vyčištění průjezdného profilu první traťové koleje probíhaly v pondělí opravy železničního svršku. V zastávce Hrušky jsme nahradili dvě kolejnice zdeformované pádem betonové střechy. V úseku zasaženém tornádem proběhlo podbíjení kolejí k odstranění směrových deformací způsobených pády stromů a protihlukových stěn do kolejiště,” uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Od pondělí železničáři pokračují v odstraňování zbývajících trosek i z druhé traťové koleje. "Stejně jako poničené části trakčního vedení je zatím svážíme na provizorní skládku ve stanici Lužice," doplnil Gavenda.
Účet za tornádo stále roste, nebe nad jihomoravskými obcemi se uzavřelo
Škody způsobené tornádem na železničním koridoru mezi Břeclaví a Hodonínem jsou aktuálně vyčísleny na 320 milionů korun. Převážná část, přibližně 200 milionů, připadá na zničené trakční vedení. Dále patří k nejvyšším především škody na protihlukových stěnách nebo nádražních budovách.
Gavenda uvedl, že všechny objekty Správy železnic také prověřil statik. "Demolice bude po vymístění sdělovací a zabezpečovací technologie nutná pouze v případě neobsazené prodejny jízdenek v Hruškách. Poničenou výpravní budovu v Lužicích Správa železnic opraví do původní podoby," uvedl mluvčí.
Ve sbírkách se již sešlo přes 700 milionů
Místo vlaků jezdily v úseku autobusy. Podle webových stránek integrovaného dopravního systému zůstává omezena autobusová linka 572, která jezdí pouze v úseku Břeclav–Lanžhot–Kostice–Tvrdonice–Týnec. Od pondělí je pak obnovena linka 573 v trase Břeclav–Hrušky–Prušánky, ale s vynecháním Moravské Nové Vsi. Pro její obsluhu vznikla dočasná zastávka Moravská Nová Ves, Jednota. Obec Lužice obsluhují linky 556 a 913. Mikulčice jsou zatím bez dopravní obsluhy.