Hlavní obsah

Měla policie čas zastavit sebevraha na D1? Od detekce na mýtné bráně měla tři minuty

Právo, Josef Koukal

Je to jen pár dní, co 53letý Rakušan na dálnici D1 při jízdě v protisměru na 181. kilometru směrem od Prahy zabil sebe, dvě Slovenky a zranil další lidi. Podle kritiků měla policie zasáhnout dřív. Odborníci však míní, že v případě podobně šíleného chování ochránit všechny ostatní motoristy vždy nelze.

Foto: HZS Jihomoravského kraje

Srážku dvou aut nepřežili tři lidé.

Článek

V tomto případě uplynuly podle informací Práva od automatické detekce jízdy v protisměru pomocí mýtné brány po okamžik nehody pouhé tři minuty.

Jestli se policie o rizikovém řidiči dozvěděla ještě dříve od projíždějících svědků, mluvčí jihomoravské policie Petra Vedrová říci nechce. Případ se totiž stále vyšetřuje.

Podle oficiálního stanoviska vedení dopravní policie se v danou chvíli nedalo dělat víc, než se udělalo.

Expert: Policie mohla i střílet

„Ve chvíli, kdy policie získá takovou informaci, musí okamžitě zasáhnout, a to všemi prostředky,“ míní dopravní expert Milan Bělka.

„Buď zastavit dopravu například tím, že vytvoří hráz z vozidel a evakuuje pasažéry, nebo zabránit řidiči v další jízdě za použití donucovacích prostředků, včetně těch nejúčinnějších, čímž mám na mysli i střelbu, ovšem s ohledem na bezpečnost ostatních účastníků provozu,“ dodal Bělka.

Policie se brání tím, že veškerá bezpečnostní opatření v danou chvíli učinila. „My jsme pro to udělali maximum, nasadili jsme všechny hlídky, které byly v terénu, a informace se okamžitě objevila i na informačních cedulích,“ uvedla Vedrová.

Průjezd mýtnou bránou okamžitě vyšle varování  

Jak vysvětlil vedoucí národního dopravního informačního centra Ředitelství silnic a dálnic Ctirad Weissmann, pokud vozidlo projede v protisměru pod mýtnou branou, rozhouká to poplašnou signalizaci na dispečinku. Informace pak jde automaticky nejen na policii, ale i na informační portály, weby a do rádií.

„Průjezd vozidla byl detekován a na informačních portálech se objevil ve 21.58,“ sdělil Právu mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. „Zhruba tři minuty poté byla zaznamenána nehoda,“ dodal.

V případě pondělní fatální nehody se nejbližší informační portály, tedy obrazovky s varováním, nacházely na 177. a 162. kilometru.

V několikaminutovém „vakuu” hrozí nebezpečí

„Ačkoli ve chvíli nehody už varování svítilo, vždycky se už z logiky věci vyskytne několik řidičů, kteří jsou už za informačním portálem a o nastalé situaci se už nemůžou dozvědět,“ podotkl Weissmann.

V několikaminutovém „vakuu“ tak podle něj hrozí řidičům nebezpečí bez ohledu na i bezchybně přijatá opatření.

„Postup policie je jasně daný a systémově je to nastaveno. Ovšem každá situace je originální,“ uvedl pro Právo ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

O tragické události minulé pondělí se nechal zevrubně informovat, případ však zůstává v kompetenci jihomoravské policie. Ani on nezaznamenal údajně žádné signály, že by policisté na místě systémově selhali.

Výběr článků

Načítám