Článek
Policie vtrhla do areálu firmy loni na podzim a obvinění padla v tichosti letos v dubnu, nyní se Právu podařilo získat podrobnosti z vyšetřování.
Obviněn je přímo šéf představenstva Legiosu Radek Rybáček a také jednatel společnosti Onetrade (dnes VH Metal Trade) Milan Matoušek ml. a někdejší člen představenstva dnes již zrušené firmy ÚJI Trade Dalibor Prokeš.
Právě od zmíněných dvou společností měl podle obvinění Legios v roce 2009 fiktivně nakoupit komponenty k opravě železničních vagónů za 588 miliónů korun, a to s cílem získat nárok na odpočet DPH nejméně 111 miliónů korun.
Vyplývá to z nálezu Ústavního soudu, který se zabýval stížností Prokeše proti provedené domovní prohlídce, a který má Právo k dispozici. Soud dal Prokešovi částečně za pravdu a nařídil policii vrácení věcí, které při prohlídce zabavila.
Své vyšetřování policie rozjela na základě zjištění finančního úřadu v Lounech, kterému se nezdál nezvykle vysoký odpočet DPH oproti předchozím letům.
„Mohu potvrdit, že jsou stíhány tři osoby pro trestný čin krácení daně, poplatku a podobné povinné platby, a to ve spolupachatelství a ve stadiu pokusu,“ řekla k tomu Právu mluvčí pražského Vrchního státního zastupitelství Irena Válová.
Legios: Je to konkurenční boj
Mediální zástupce Legiosu Tomáš Jelínek se k probíhajícímu vyšetřování nechtěl vyjadřovat. „Můžeme pouze uvést, že Legios má aktuální potvrzení finančního úřadu o bezdlužnosti. Máme tak černé na bílém, že Legios státu nic nedluží,“ řekl Jelínek.
Zároveň dodal, že vyšetřování je podle představitelů vagónky účelové a neopodstatněné. „Celá kampaň proti nám je nejspíš jen výsledek konkurenčního boje na jen zvolna se oživujícím trhu,“ poznamenal Jelínek.
Legios patří mezi přední evropské výrobce lokomotiv a nákladních železničních vagónů a celá kauza je zajímavá i vzhledem k faktu, že České dráhy v současné době vypsaly obří tendry za téměř deset miliard korun na opravy a nákupy lokomotiv a vagónů. Zda se jich bude společnost Legios účastnit, odmítl Jelínek sdělit.
Policie se přitom na základě podnětu bývalého ministra dopravy Víta Bárty zabývá i kontrakty Legiosu s ČD Cargo za více než 200 miliónů korun na dodávku padesáti cisternových vagónů. Tendru se účastnil pouze jediný zájemce a celou zakázku doprovází podezření, že byla ušita společnosti na míru.