Článek
Tomáš Janáček projížděl zrovna nedaleko Kostelní Lhoty, když před sebou spatřil malé letadlo a netušil, jestli chce přistát. Raději zpomalil a uhnul do odstavného pruhu.
"Letadlo na D11 mě dost vystrašilo. Nebyl jsem sám – auta za mnou dost rychle také uhýbala z cesty. Zřejmě si mysleli totéž, co já – letadlo jde na přistání,“ popsal Novinkám Janáček.
Pilot však přistát nechtěl. „Letadlo poté prudce otočilo vpravo a vzhůru. Doufám, že jsou tedy v pořádku. Pokud nacvičují přistání na silnici, nebo to byla frajeřina, tak pak díkybohu, že jsme se na té dálnici nevytřískali,“ podotkl řidič.
150 metrů nad zemí
Svůj zážitek zachytil na palubní kameru, kde jde nebezpečný manévr vidět. Úřadům ho zatím nenahlásil. „O události nevíme, pán nám to může nahlásit prostřednictvím našich webových stránek, kde je formulář,“ řekl Novinkám vedoucí letového oddělení Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod Josef Bejdák.
Pokud letadlo bude mít značku úřadu, bude to řešit Úřad pro civilní letectví. „Jestli to bude ultralehké, tak to budeme řešit ve spolupráci s leteckou amatérskou asociací. Důležité je, aby ten, kdo to bude nahlašovat, měl nějaká fakta v ruce,” sdělil Bejdák.
Jak dále doplnil, letadlo může nad volným prostranstvím letět nejníže 150 metrů nad zemí mimo vzletu a přistání. Na obcí, městem nebo v případě většího shromáždění lidí je to pak 300 metrů nad zemí. „Nad dálnicí by platila nejnižší výška 150 metrů. Samozřejmě výjimku může tvořit třeba nouzové přistání,“ konstatoval Bejdák.
Úřady následně mohou s pilotem zahájit správní řízení.