Článek
Jenom v západních Čechách zatím policisté zjistili přes tři a půl tisíce přestupků. "Motoristé nejvíce doplatili na nedodržení stanovené rychlosti. Například u 126 z nich nemělo řidičský průkaz. Při akci bylo zatím zadrženo i 11 pachatelů trestné činnosti," vyčetl ve středu mluvčí západočeské policie Jiří Soukup. Policisté podle něj zatím uložili pokuty za více než milión korun.
Ještě hůře si vedli řidiči na severní Moravě, kde policisté řešili jednou tolik dopravních přestupků.
Ministr vnitra Stanislav Gross posílil pro účely akce Kryštof normální stavy mužů v uniformě působících na silnicích o 3392 příslušníků dopravní, pořádkové, kriminální i pohraniční policie. Jak dlouho akce potrvá, nechtěl v úterý novinářům prozradit. Přestupkům však vyhlásil nulovou tolerantnost. Důsledně se proto kontroluje mj. i dodržování přestávek řidičů kamiónů či technický stav vozidel.
O to, že by policisté chyběli na jiných místech, se ministr nestrachuje. "Možná budou chybět v kancelářích při spisové práci, ale na druhou stranu větší množství policistů v ulicích vždy přinese podstatné snížení kriminality," uvedl Gross.
První výsledky | ||
Západní Čechy | Severní Morava | |
Nedodržení stanovené rychlosti | 638 případů | 946 případů |
Řízení pod vlivem alkoholických nápojů | 16 případů | 64 případů |
Chybějící dálniční známka | 56 případů | neuvedeno |
Jízda bez řidičského průkazu | 126 případů | neuvedeno |
Špatný technický stav vozidel | 579 případů | 1575 případů |
Zadržení pachatelů trestné činnosti | 11 | 21 |
Vypátrání hledaného vozidla | 1 | 3 |
Zadržení hledaných a pohřešovaných osob | 4 | neuvedeno |
Nedodržení bezpečnostních přestávek a doby jízdy | 2 | neuvedeno |
Silnicím vládne bezohlednost
Akce Kryštof je reakcí na nelichotivé postavení, kterého dosáhli čeští řidiči mezi Evropany. V poštu smrtelných dopravních nehod se umístili na jednom z předních míst. Havárie se na českých silnicích stane v průměru každé tři hodiny a každých sedm hodin při ní zahyne člověk.
Odborníci připisují zdrcující statistiky nezodpovědnosti řidičů, bezohlednosti chodců, katastrofálnímu stavu vozovek i omezeným pravomocím policie.
"Řadě lidí nepřipadá přirozené, že jsou zodpovědní za zdraví a život ostatních. Po několik desetiletí k tomu totiž nebyli vedeni," řekl ČTK Jaroslav Heinrich z Centra dopravního výzkumu (CDV). To se podle něj projevuje v chování všech účastníků silničního provozu. Stačí si prý všimnout třeba jen toho, kolik chodců se vrhá do křižovatky na červenou.
Příkladem může být dnešní ranní hazard 37letého muže, kterého srazilo nákladní auto, když přebíhal dálnici D1 u Velké Bíteše. Chodec náraz nepřežil, zároveň ovšem ohrozil i mnoho dalších lidí a k hromadné nehodě přitom stačilo málo.
Alkohol za volantem
Nezanedbatelný podíl na smutné statistice má také alkohol. Řidiči ukolébaní tím, že nemohou na místě přijít o řidičský průkaz a případně pouze zaplatí pokutu, jezdí ve stavu, který by jim mnohdy nedovolil ani chodit.
Alkohol v krvi řidiče tak zřejmě mohl i za dnešní srážku čtyř aut u Buštěhradu na Kladensku. Tentokrát však viník, kterého hasiči vyprostili ze zcela zdemolovaného auta, může hovořit o štěstí.
Loni alkohol za volantem zapříčinil smrt 136 lidí (o 35 více než v roce 2001).
Zachrání nás bodový systém?
Při více než 1,9 miliónu dopravních nehod v letech 1993 až 2002 zemřelo téměř 13 500 lidí. Letos počet kolizí se smrtelnými následky směřuje k desetiletému rekordu.
Na vysokou nehodovost chtějí státní orgány reagovat zpřísněním silničních pravidel a posílením pravomocí dopravních policistů. Změnu v chování řidičů by měl přinést bodový systém. Ten se osvědčil v mnoha zemích Evropy, kde po jeho zavedení rapidně klesl počet nehod.
Podle návrhu českého ministerstva dopravy by měl řidič dostat za přestupek jeden až sedm trestných bodů podle závažnosti. Kdo dosáhne dvanácti bodů, přijde na rok o řidičský průkaz. Motivační prvek má spočívat v umazávání bodů za řízení podle pravidel a za dobrovolnou účast na školení.