Článek
Již několik týdnů můžeme potkávat na silnicích auta se zapnutými zadními a předními mlhovkami. Zatímco ty zadní se montují do všech aut povinně, ty přední dostávají auta navíc. Na to se vztahuje také jejich použití, zadní jsou povinné, přední dobrovolné. A kdy vůbec sáhnout po ovladači?
„Obecně se dá říci, že bychom mlhová světla měli bezpodmínečně rozsvítit ve chvíli, kdy viditelnost klesne pod 50 metrů. Je to ale závislé na rychlosti, například na dálnici to bude na vzdálenost i 100 metrů. Každopádně vždy musíme odpovídajícím způsobem snížit rychlost jízdy. Logicky ve chvíli, kdy nemáme dostatečnou představu o tom, co je před námi, musíme jet pomaleji,“ řekl Novinkám šéf BESIPu Martin Farář.
Přední mlhová světla jsou montována do čelní části vozu nízko, protože vlastně mlhu podsvěcují, a tím se viditelnost vylepší. Zadní vylepšují viditelnost auta pro ostatní za špatného počasí.
Záměna za brzdová světla
Řidiči však často zapomínají, že mají mlhovky rozsvícené, když vyjedou z mlhy. Situace na silnici se může změnit z minuty na minutu a třeba na dálnici se během cesty z Čech na Moravu může vystřídat mlha, mrholení i déšť. Rozsvícené mlhovky však mohou oslňovat jiné řidiče nebo je dokonce považují za brzdová světla. Zadní světlo do mlhy má vyšší intenzitu svícení než zadní obrysová světla. Proto je podle BESIPu nutné, aby řidiči dodržovali povinnost vypnutí mlhovek v případě, že nepříznivé povětrnostní podmínky pominou.
„Nevhodně rozsvícená mlhová světla dozadu oslňují řidiče za námi a mohou být pro něj matoucí. V záři výrazných mlhových světel také může snadno přehlédnout nebo později reagovat na brzdová světla, čímž mohou zbytečně vznikat krizové situace,“ podotkl Farář.
Pozor na denní svícení
BESIP však upozorňuje i na opačný případ v souvislosti s automatickým zapínáním denních světel. Řidiči totiž snadno zapomenou zapnout potkávací světla při snížené viditelnosti. A to nejen při mlze, ale také například při vjezdu do tunelu. „Lidé zapomínají na to, že například vzadu jim za této situace vůbec nic nesvítí a jsou pro ostatní řidiče velmi špatně viditelní,“ konstatoval šéf BESIPu.
Zákon myslí na obě varianty. Za nesprávné použití osvětlení auta hrozí bloková pokuta až 2000 Kč, ve správním řízení od 1500 do 2500 korun. Bodově ohodnocen tento přestupek není.
„Statisticky tuto problematiku neevidujeme. Zneužití mlhových světel kontrolujeme v rámci běžného výkonu,“ uzavřela mluvčí policejního prezidia Ivana Nguyenová.