Článek
„Šíření toxické chemikálie do spodních vod i nedalekého jezera brání sondážní jámy, které jímají kontaminovanou vodu. Tak probíhá její likvidace. Počet těchto jam vzroste zatím z 20 až na 25. Jámy jsou vyhloubeny až do čtyř metrů a benzen byl zatím ve čtyřech z nich,“ řekl novinářům v pondělí olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk s tím, že díky teplu se daří odpařovat zbytky nebezpečného benzenu i z havarovaných cisteren.
Hasiči budují podle něj také norné stěny a za deštivého počasí jsou připraveni použít speciální pěnu. „Přikryli by jí prostředí tak, aby neprosakovala voda,“ dodal.

Likvidace následků havárie vlaku s benzenem v Hustopečích nad Bečvou
Práce podle Oklešťka probíhají rychlým tempem. „Teď je hlavně potřeba zlikvidovat benzen, abychom mohli začít demontovat koleje a mohla by se přiblížit technika, která bude porcovat cisterny, co půjdou do šrotu,“ dodal hejtman.
Rybáři zatím žádný úhyn ryb nezaznamenali, ale zůstávají obezřetní a mají obavy. „Hodnoty benzenu v jezeře podle posledních analýz odebraných vzorků vykazují mírné zvýšení, zdaleka ale nedosahuje vysokých hodnot z minulé středy. Není tedy žádný důvod k panice, ale také žádný důvod k jásání,“ řekl Novinkám v pondělí v poledne předseda hustopečských rybářů Stanislav Pernický s tím, že na břehu jezera číslo 6, které je jen pár desítek metrů od místa havárie, se budou instalovat larsenové stěny, tedy železné zábrany, které by měly zamezit prostupu vody z jezera do výkopů a zase zpět.
„Určitě to nebude v celé délce havarijního místa, které je cca 400 metrů. Kdyby byly instalovány alespoň v části, kde byly nejhorší výsledky, tak budu nesmírně rád. Stát by se tak mohlo o víkendu,“ konstatoval Pernický.

Požár v Hustopečích nad BečvouVideo: HZS Olomouckého kraje
Odstraní 180 metrů kolejí
Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) se nyní zaměřuje na monitoring nejvíce ohrožené vodní nádrže číslo 6, kde se v průběhu minulého týdne projevily zvýšené koncentrace benzenu. „Tyto hodnoty kolísaly v závislosti na počasí, vlhkosti, teplotě a dalších okolnostech. Opatření pro zachytávání benzenu by se zde měla dále zintenzivňovat. V ostatních sledovaných povrchových vodách jsou koncentrace benzenu stále nízké,“ řekla Novinkám v pondělí mluvčí ČIZP Miriam Loužecká.
Tento týden bude pokračovat hydrogeologický průzkum lokality a sanace kontaminovaných podzemních vod. „Po odstranění poškozených železničních cisteren a drážního svršku by měl proběhnout screening půdy, který je nezbytný pro určení míry její kontaminace a následných kroků,“ doplnila mluvčí.
Hasiči následky havárie likvidují už 11. den. „Během noci na dnešek se podařilo nahrubo parním generátorem očistit další dvě cisterny, nyní dokončujeme propařování poslední z nich. Naším cílem bylo snížit na minimum výbušné koncentrace benzenu uvnitř i v bezprostředním okolí,“ uvedla v pondělí mluvčí krajských hasičů Lucie Balážová.

Likvidace následků havárie vlaku s benzenem v Hustopečích nad Bečvou
Na opačné straně místa zásahu, jak dále informovala, hasiči nyní souběžně začali s odstraňováním kolejového svršku. „Pracovníci Správy železnic se svářecí soupravou řežou koleje zhruba po deseti metrových úsecích, následně je jeřáb z trati odstraní. Celkově musíme odřezat asi 180 metrů kolejí podél místa zásahu. Naším cílem je vytvořit postupně prostor pro pohyb těžké techniky a pro manipulaci s vraky. Práce na sebe budou postupně navazovat, některé vagony jsou totiž vyvrácené přímo na kolejovém svršku,“ konstatovala mluvčí.
Vlak, který v 17 cisternách převážel 1020 tun benzenu z chemičky DEZA z dosud nezjištěných příčin v pátek 28. února před polednem vykolejil a poté začal hořet. Před nehodou víc než dvojnásobně překročil povolenou rychlost. Z havarovaných cisteren se podařilo hasičům zachytit 360 tun látky. Část zůstala ve dvou nepoškozených cisternách, které požár nezachvátil. Zbytek se podařilo hasičům přečerpat. Část při nehodě shořela, určité množství benzenu se dostalo do půdy.
Škody po nehodě cisteren v Hustopečích nad Bečvou půjdou do stovek milionů
