Hlavní obsah

Kdo zaplatí škodu za Dolní Lutyni? V případě nehody ve Studénce čekají dráhy na peníze 16 let

Z čeho se zaplatí škoda na vlaku, autě a železničním svršku po tragické železniční nehodě z minulého týdne v Dolní Lutyni na Karvinsku? To je otázka, nad kterou si lámou hlavu poškození a která bude možná oříškem pro pojišťovny. O tom, že může jít o složitý problém, svědčí tragický pád mostu z roku 2008 ve Studénce, kde se České dráhy soudí o náhradu škody dodnes.

Foto: Aleš Honus, Novinky

Srážka rychlíku v Dolní Lutyni na Karvinsku s kamionem.

Článek

Zatímco v případě nehod zaviněných řidiči aut hradí škodu pojišťovny z povinného ručení, u některých nehod je to složitější.

Například plné náhrady škody z nejtragičtější události na železnici ve Studénce se České dráhy dosud nedočkaly ani téměř 16 let po této události, střet pendolina na přejezdu ve stejném městě z roku 2015 je dořešen už dávno, byť České dráhy nedostaly náhradu škody v plné výši.

Zásadní pro nehodu v Dolní Lutyni, kde je škoda vyčíslena na 37 milionů, bude otázka, zda v případě auta, které na přejezdu uvízlo, než do něj narazil vlak, šlo o nadměrný náklad, nebo nikoliv.

K rychlíkům se dostal nedávno, vzpomínají kolegové na 30letého strojvůdce, který umřel po srážce vlaku s kamionem

Domácí

Dopravní firma Spro, která vrtnou soupravu vezla, na tuto otázku odmítla odpovědět, vydala pouze prohlášení, že souprava splňovala všechny potřebné náležitosti. Konečné slovo budou mít znalecké posudky, které mají být vypracovány během několika měsíců.

Jak řekl soudní znalec v oboru pojišťovnictví Jindřich Dufek, pokud se ukáže, že nehodu zavinil automobilový dopravce, bude škoda hrazena z jeho povinného ručení. „Důležité je vždy určení viníka,“ řekl.

Pokud naopak soud rozhodne, že vinu nese nevyhovující profil a výškové poměry přejezdu, případně chybějící dopravní značení, které nákladní dopravu přes přejezd nereguluje, bude určení viníka složité.

České dráhy vymáhají „Studénku“ soudní cestou

To potvrzuje i mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. „V případě automobilových dopravců se škoda hradí z povinného ručení. Pokud ale viníkem nehody není provozovatel silničního vozidla, pak samozřejmě nelze uplatnit škodu na něm,“ dodal Šťáhlavský.

Pro ilustraci lze zmínit dvě tragické nehody z posledních let. K první došlo v roce 2008 na železničním koridoru ve Studénce, kde rychlík narazil do zříceného opravovaného mostu.

Řidič na Karvinsku se snažil uvázlý kamion zvednout, vlak byl ale rychlejší

Krimi

Ke druhé došlo o sedm let později o jeden kilometr dále, kde vjelo polské nákladní auto před pendolino.

V případě druhé nehody, kde soud jako jednoznačného viníka určil řidiče kamionu, již Českým drahám byla škoda uhrazena.

„A to z povinného ručení obou částí silniční soupravy, tedy jak z povinného ručení tahače, tak z povinného ručení návěsu,“ řekl Šťáhlavský. Škoda tehdy přesáhla 200 milionů, pojišťovna uhradila velkou část škody do výše limitu ručení.

Srážka vlaku na Karvinsku s kamionem _Mluvčí PČRVideo: Aleš Honus, Novinky

V případě nehody z roku 2008, kde po pádu mostu vznikla Českým drahám škoda ve výši 78 milionů korun, zatím škoda vypořádána nebyla.

A to navzdory tomu, že soudy již celou věc uzavřely částečným zproštěním obviněných a částečným vyměřením podmíněných trestů.

„Část škody z této události nám byla uhrazena na základě mimosoudní dohody, ale další část se vymáhá soudní cestou. Toto soudní řízení ještě nebylo ukončeno,“ potvrdil mluvčí Českých drah. Výši uhrazené škody neupřesnil.

O tom, že na přejezdu na Karvinsku může být problém, se už mluvilo, říká náměstek hejtmana

Krimi

Tragická srážka rychlíku s kamionem na Karvinsku. Strojvedoucí zemřel, 19 lidí je zraněných

Krimi

Výběr článků

Načítám