Článek
Nákladní souprava minulou středu během jízdy uvázla uprostřed přejezdu kvůli nestandardnímu profilu trati, jež se nachází na kopečku. Při nehodě zemřel strojvůdce a zraněny byly dvě desítky lidí. Kdo za to může?
Klíčová nyní bude zejména odpověď na otázku, zda v případě soupravy převážející vrtnou soupravu šlo o nadměrný náklad, nebo ne. A také zda projektanti nic nezanedbali, když v místě nebyla nákladní doprava regulována.
To, že případné trestní stíhání konkrétních osob téměř jistě nezačne dříve než na podzim tohoto roku, potvrdil Novinkám dozorující státní zástupce Jiří Margieta z Okresního státního zastupitelství v Karviné. „Jedním z podkladů určitě bude zpráva od Drážní inspekce, která má na šetření podobných událostí jeden rok. Předpokládám, že využijí téměř celou tuto lhůtu,“ řekl Margieta.
Řidič na Karvinsku se snažil uvázlý kamion zvednout, vlak byl ale rychlejší
Správa železnic tvrdí, že profil železničního přejezdu byl v souladu s normami, není ale určen na přepravu takového typu nákladů, jaký v místě projížděl. Vedení firmy Spro ve svém prohlášení zase uvedlo, že souprava splňovala všechny podmínky pro nákladní dopravu a na silnici nebyly žádné zakazující nebo omezující dopravní značky. Přímé odpovědi na otázku, zda šlo o nadměrný náklad, se firma vyhýbá.
Správa železnic (SŽ) ve svém prohlášení pro portál Zdopravy.cz uvedla, že nebyla informována o tom, že se příjezdová cesta k železničnímu přejezdu v Dolní Lutyni v minulých letech proměnila z polní na asfaltovou a že u trati vznikl nový zemědělský areál.
Jednatel Farmy Bezdínek Jiří Stodůlka ale tvrdí, že Správa železnic o nákladní dopravě, která přes přejezd projížděla, věděla. Už v roce 2016 se podle něj vyjadřovala k záměru výstavby skleníků a vydala souhlas s využitím přejezdu během stavby i při následném provozu skleníků. „Po dokončení byly stavby skleníků řádně zkolaudovány. Na jaře 2019 pak došlo k modernizaci přejezdu ze strany Správy železnic – v této době byly již skleníky v plném provozu,“ říká Stodůlka a zdůrazňuje, že úsekem bez problémů projely už stovky nákladních aut.
O tom, že na přejezdu na Karvinsku může být problém, se už mluvilo, říká náměstek hejtmana
Podle advokáta Radka Ondruše, který zastupoval jednoho z účastníků hlavního líčení v kauze železničního neštěstí ve Studénce z roku 2008, v případě nehody v Dolní Lutyni může snaha o usvědčení viníků nehody trvat i několik let, pokud tato snaha bude poctivá a vyšetřování nepůjde jen jedním směrem.
„Pokud bude probíhat standardní dokazování bez jakýchkoliv odklonů, například ve formě dohody o vině a trestu, na kterou by někdo byl ochoten přistoupit, dovedu si představit, že délka soudního řízení se bude počítat v letech, nikoliv v měsících,“ řekl Ondruš.
Celou záležitost budou muset pečlivě posoudit soudní znalci hned z několika oborů. „Může to trvat velmi dlouho už jen proto, že se zde pravděpodobně střetnou znalci z oboru dopravy i z oborů železničního a silničního stavitelství,“ dodal Ondruš.