Článek
„Policejní orgán vydal začátkem července usnesení o odložení této věci s tím, že nebylo zjištěno podezření ze spáchání trestného činu,“ uvedl Lelek.
Policie podle něj přezkoumávala celkem dvě zakázky, které se týkaly dodání elektrokol pro Českou poštu. V případu pak loni v listopadu zahájila úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání zjednání výhody při zadání veřejné zakázky. Jednu z nich ale pošta pro nesplnění smluvních podmínek zrušila.
Ačkoli bylo ve druhé zakázce osloveno celkem pět různých firem, přihlásil se pouze jediný dodavatel, který formálně splňoval podmínky - společnost Kosmos bikes. Šlo o nákup elektrokol za osm milionů korun bez DPH.
Problémy musí řešit sama pošta
Problémy s kvalitou kol podle Lelka musí řešit Česká pošta v rámci vzájemné smlouvy s touto firmou a případně uložit kvůli nedodržení podmínek zakázky dodavateli finanční sankce. Nicméně prý nejde o trestný čin.
„Po provedeném prověřování, zejména v podobě výslechů některých osob a opatření listinných podkladů, dospěla policie k závěru, že podezření z daného trestného činu ani z nějakého jiného tam prostě není,“ podotkl šéf Obvodního státního zastupitelství pro Prahu 1.
Kvůli zakázce pošty na elektrokola už je vedeno trestní řízení
Doplnil, že jeho podřízený žalobce usnesení policie o odložení případu následně přezkoumal. „A na podkladě spisového materiálu postup policejního orgánu akceptoval,“ dodal Lelek s tím, že věc je tedy pravomocně skončena.
Podnět na státní zastupitelství, zda při nákupu elektrokol nedošlo ke spáchání trestného činu, podalo loni v srpnu ministerstvo vnitra. Vycházelo tehdy ze závěrů auditu, který udělalo.
Kola koupili za dvojnásobek
Česká pošta (ČP) elektrokola pořídila pro své doručovatele koncem roku 2022 v soutěži, do níž se přihlásil jediný uchazeč. Jak potvrdil Novinkám mluvčí ČP Matyáš Vitík, nakoupili je přes prostředníka za 79 tisíc korun za kus. V e-shopu šlo ale stejný model kola od výrobce Crussis pořídit za 37 tisíc, tedy za polovinu.
I zprostředkovatelská společnost Kosmos bikes z Kosmonos u Mladé Boleslavi přitom od Crussis kola nakoupila za velkoobchodní cenu. Původní zrušená zakázka pošty chystaná v roce 2021 přitom podle údajů serveru Hlídač státu počítala s cenou cca 45 tisíc korun za kolo.
Podle mluvčího ale mají kola i další vybavení. „Součástí elektrokol pro listovní doručitele jsou přepravní boxy, brašny, stojánek a osvětlení,“ sdělil Novinkám loni v srpnu Vitík. Doplnil, že v ceně je i následný servis kol, a to na dva roky.
Jenže elektrokola podle výrobce ani nebyla stavěná jako nákladní, takže nesplňovala požadavky na nosnost 145 kilogramů, jak to chtěla pošta. Dodavatel ve specifikacích uváděl nosnost 155 kilogramů, avšak podle výrobce byla ve skutečnosti o 35 kilogramů nižší. To fakticky při celkové váze nosičů a brašen kolem 60 kilogramů znamená, že doručovatel musí vážit taktéž 60 kilogramů, aby nedošlo k překročení výrobcem stanovené nosnosti.
Loni v září Novinky upozornily na to, že nakoupená elektrokola mohou mít další problém v podobě kvality zpracování. Na sociálních sítích se objevilo video, které má zobrazovat nevyhovující až neutěšený stav kola po údajném měsíci používání.