Článek
K velmi nebezpečné situaci došlo před dvěma lety na výjezdu z obce Obrataň na hlavním tahu mezi Pelhřimovem a Táborem. Ačkoli kamioňák neměl dostatečný rozhled, začal předjíždět před ním jedoucí osobní auto a další kamion. Jenže když byl na úrovni osobního auta, objevilo se v protisměru další osobní auto. Oba řidiči osobáků museli brzdit, aby se kamioňák stihl zařadit do svého pruhu a nedošlo k nehodě.
Za ohrožení řidičů osobních aut a překročení rychlosti, které úředníci zjistili z tachografu, dostal kamioňák pokutu šest tisíc korun a půlroční zákaz řízení. Řidič kamionu se ale s trestem nesmířil a začal se soudit.
Nemohl se spoléhat na to, že předjížděná vozidla okamžitě po zahájení jeho manévru přestanou zrychlovat
Tvrdil, že je zkušeným řidičem, a protože za osobákem a dalším kamionem jel několik kilometrů, měl detailní přehled o jejich způsobu jízdy. K jejich předjetí si podle svých slov vybral bezpečný úsek na výjezdu z vesnice. Jenže osobák i kamion prý začaly zrychlovat, ačkoli ho předtím na cestě zdržovaly.
„Bylo jejich povinností nezvyšovat rychlost a žádným způsobem nebránit v předjetí, v případě potřeby i přibrzdit,“ tvrdil muž a dodal, že rychlostní omezení pro nákladní auta je překonané a moderní náklaďáky brzdí i zrychlují stejně jako osobní auta. Navrch tvrdil, že protijedoucí osobní auto uviděl až ve chvíli, kdy už předjížděl, proto nemůže být řeč o porušení zákona.
Soudy: Při výjezdu z obce se zrychluje
Českobudějovický krajský soud ale kamioňákovi vzkázal, že snad všichni vědí, že auta při výjezdu z obce zrychlují. Způsob, jakým se kamioňák do manévru pustil, pak označil soud za bezohledný. „Nižší společenskou nebezpečnost nelze a priori předpokládat pouze z toho, že řídil kamion značky Mercedes, byť se mu může jevit tato značka jako prémiová,“ uvedl soud.
Řidič se s tím nesmířil a podal kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Senát v čele s Lenkou Matyášovou připomněl, že pro nákladní auta platí rychlostní limit 80km/h, zatímco předjížděné osobní auto může jet rychleji.
„Stěžovatel se nemohl spoléhat na to, že předjížděná vozidla okamžitě po zahájení jeho manévru přestanou zrychlovat. Naopak měl očekávat, že jejich zrychlování bude plynule pokračovat, a uzpůsobit tomu své úvahy při rozhodování, zda k předjíždění vůbec přistoupit,“ konstatoval senát.
Kamioňák se snažil situaci ještě bagatelizovat tvrzením, že protijedoucí auto nemuselo podle něj prudce brzdit, ale jen „ubralo plyn“. Jenže jak mu soud vysvětlil, i to už představuje tzv. omezení, o němž hovoří zákon.
Soudci navíc uvedli, že v místě neměl kamioňák vůbec šanci bezpečně předjíždět, protože vzhledem k rychlostem všech aut by potřeboval mít rozhled přes 1300 metrů, ale ve skutečnosti viděl na 700 metrů, po nichž už byla na silnici táhlá zatáčka.