Článek
Válka o stromořadí se rozhořela po vykácení 135 stromů u silnic první třídy na Havlíčkobrodsku. Nadace Partnerství, podporující výsadbu zeleně, to označila za práci z nudy. Silničáře podle ní nezaměstnal sníh, a tak vzali do ruky pily. Podle nadace ale porazili nezákonně i zdravé stromy.
Silničáři: nejsme vrazi stromů
"Ano, máme letošní zimu více času věnovat se těmto věcem, ale rozhodně to neděláme z nudy. A opravdu nechystáme žádné brutální kácení v celé republice. Nejsme vrazi stromů!" řekl Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR Jan Hoření.
Podle něj se odstraňují jen ty přestárlé, anebo překážející provozu. "Když je necháme a spadnou, jsme špatní, protože mohou zabíjet. Když je pokácíme, nejsme zase dost zelení," uvedl Hoření.
ŘSD se stará pouze o dálnice a silnice první třídy, komunikace nižší třídy patří krajům.
Pomáhají, i zabíjejí
Ročně v ČR umírají po srážce se stromy desítky lidí. Naposledy zabíjel topol vyvrácený orkánem v lednu ve Vestci u Prahy, spadl na vůz se dvěma mladíky. Dopravní policie právě kolize se stromy označuje za jedny z nejtragičtějších. Jen v roce 2005 evidovala 5509 takových nehod, zemřelo při nich 175 osob.
Stromy při haváriích zabíjely | |
rok | počet obětí |
2005 | 175 |
2006 | 149 |
zdroj: Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR |
Podle českých odborníků na dopravu stojí stromy často příliš blízko silnic. Naděje řidičů, že srážku s kmeny ve vysoké rychlosti přežijí bez vážnější následků, se tím snižuje.
Silvie Kratochvílová z Centra dopravního výzkumu v Brně uvedla, že se v zahraničí osvědčila tzv. bezpečnostní zóna deseti metrů od krajnice, v níž nesmí stromy růst. Kdyby se v ČR prosadila zmíněná zahraniční norma, znamenalo by to vykácení drtivé většiny stromořadí, většina roste hned vedle komunikace či těsně za příkopem.
Čekání na dohodu
"Bylo by to nejúčinnější řešení, ale u nás nemožné," řekla Kratochvílová. Argumenty odpůrců jsou prý na místě. Například ten, že stromy šoférům ukazují směr silnice za horizontem.
"Lze samozřejmě přistoupit i k jinému řešení, mimo jiné snížit v daném úseku rychlost nebo zabezpečit překážky svodidly," uvedla dále Kratochvílová.
Také její kolegyně Eva Simonová tvrdí, že nikdo z odborníků prospěšnost silničních alejí nezpochybňuje. "Při jejich výsadbě a údržbě se však musí přemýšlet,"uvedla.
Co tedy čeká česká stromořadí? O tom rozhodnou ministerstva životního prostředí, dopravy a vnitra. "Jejich dohoda bude k dispozici před koncem letošního vegetačního období," řekl ředitel České inspekce životního prostředí Hynek Beneš.
5x pro stromořadí |
Chladí silnice, brání řidiče před oslněním sluncem |
Brání vzniku sněhových jazyků a bočnímu větru |
Pomáhá odhadnout směr silnice za horizontem |
Stromy pohlcují škodlivé emise |
Jsou úkrytem pro živočichy |
5x proti alejím |
Při nehodách vytvářejí neproniknutelnou zeď |
Stromy mohou být přestárlé a padat |
Kořeny dřevin ničí komunikace |
Omezují provoz, neboť zasahují do vozovky |
Podél silnic jsou i "křehké" druhy stromů - např. topoly |