Článek
"Požádali jsme o pomoc a Itálie nám opět letadla nabídla," uvedl mluvčí hasičů Martin Kavka. Zda se podařilo všechna ohniska v Itálii uhasit, není jasné. Stále tam však hrozí riziko vzniku dalších požárů.
Nad Hřenskem se rozhořelo skryté ohnisko

Italská letadla po jejich odletu nahradily letouny ze Švédska, které také nabírají vodu přímo z vodní hladiny. Uzavřeno tak od minulého týdne zůstává jezero Milada u Ústí nad Labem, kde vodu nejprve čerpaly italské speciály a teď je tam čerpají švédská letadla. Ta ale dokážou pojmout 3000 litrů vody, tedy o polovinu méně než letouny Canadair.
U rozsáhlého požáru v národním parku České Švýcarsko zasahuje také několik helikoptér, dvě policejní, dvě armádní a dvě ze Slovenska. S hašením pomáhal i vrtulník Black Hawk z Polska. Nasazeny jsou i české antonovy, ty ale například ve čtvrtek hasit nepomáhaly.

Hašení u Pravčické brány pohledem z vrtulníkuVideo: Policie ČR
Na místě je už desátý den tým slovenských hasičů, aktivně se podílí na zásahu v rezervaci na Děčínsku. Kvůli přetrvávající potřebě hasičů ze Slovenska se tým vystřídá s další skupinou tuto sobotu. "Z české strany jsme byli zároveň požádáni o čtvrtou nádrž fireflex, kterou do zasažené lokality přivezou střídající hasiči," uvedli slovenští hasiči na facebooku.
Požár v národním parku zasáhl plochu o velikosti asi 1060 hektarů, hasičům se ji podařilo do čtvrtka zmenšit asi na 440 hektarů. Na místě je 1000 zasahujících záchranářů, pomáhá také policie a zdravotníci. Podle údajů italské civilní ochrany oba canadairy nalétaly nad českým územím 16 hodin a provedly 43 shozů. Na oblast postiženou požárem v Českém Švýcarsku vypustily 258 000 litrů vody.
Hasicí letadla se nečekaně vracejí do Itálie

Letouny z Itálie vyrobila kanadská firma Canadair cíleně k hašení požárů. Nejde tak o přestavbu běžného typu letadla. Konstruktéři canadairy navrhli jako létající čluny s křídlem na vrchu trupu a zatahovacím kolovým podvozkem. Tato letadla tak mohou startovat z vodní hladiny i pozemních letišť a nabírat vodu za letu. Piloti naplňují trupové nádrže o objemu přes 6000 litrů při letu těsně nad hladinou. K úplnému naplnění stačí asi kilometr a půl dlouhý úsek.

Hasicí letadla Canadair CL-415 nabírají vodu pro hašení požáru v Národním parku České Švýcarsko.
Výrobce uvádí, že Canadair CL-415 je schopný za hodinu uskutečnit až 12 odhozů vody. Záleží však na vzdálenosti požáru a místa, kde se voda nabírá. Vzdálenost jezera Milada od Hřenska je asi 30 kilometrů. Itálie patří k největším provozovatelům canadairů v Evropě. Má jich téměř dvě desítky, podobně jako Španělsko nebo Řecko.