Článek
Jenže mu taky neprošlo. Soudy dospěly k závěru, že i tak porušil zákaz řízení, a potrestaly ho.
Čtyřiačtyřicetiletého invalidního důchodce v květnu zastavili na kapotované elektrotříkolce v Aši policisté, kteří mu později za porušení zákazu řízení sdělili obvinění z trestného činu maření výkonu úředního rozhodnutí. Chebský okresní soud Valentu letos v září potrestal domácím vězením v délce osmi měsíců. V pondělí jeho rozhodnutí potvrdil Krajský soud v Plzni, který odvolání Valenty zamítl.
Řidič po 10 slivovicích vymrštil invalidu se ženou přes auto, dostal čtyři roky
„Obžalovaný v odvolání argumentoval tím, že na vozítko nepotřebuje řidičské oprávnění. V jemu uloženém zákazu činnosti se ale nehovoří nic o řidičském oprávnění, ale hovoří se čistě jen o zákazu řízení všech motorových vozidel, kam je třeba zahrnout i vozidlo, které jezdí na elektromotor, a nikoliv jen na benzin a naftu,“ uvedla předsedkyně odvolacího senátu Simona Kuboušková
Jak už dříve vysvětlil okresní soud, jednalo se o dopravní prostředek poháněný výhradně motorem.
„Obviněnému byl uložen trest zákazu řízení všech motorových vozidel. V rozhodnutí o uloženém zákazu řízení není nikde specifikováno, že se tento trest vztahuje pouze na dopravní prostředky, k jejichž řízení je zapotřebí řidičské oprávnění,“ vysvětlil okresní soudce Petr Holub.
Soud zároveň poukázal na povahu vozidla obžalovaného. „Podle technických parametrů patří do kategorie dopravních prostředků, na které není zapotřebí řidičské oprávnění. Na druhou stranu se jedná o tříkolové kapotované vozidlo pro přepravu osob, které má dvě sedadla a které se způsobem provozu blíží automobilu,“ pokračoval předseda senátu.
Zdůraznil také, že jde o vozidlo, které nelze rozhodně srovnávat s elektrokolem či běžnými eletrokoloběžkami. „To jsou totiž stroje, které lze ovládat i vlastní silou, a elektromotor jen usnadňuje jejich ovládání,“ konstatoval Holub.
Prodejce mu vozítko doporučil
Sám Valenta u soudu prohlásil, že vozítko kupoval právě s ohledem na to, že k jeho užívání nepotřebuje řidičák. „Prodejce mi říkal, že je to, jako kdybych jezdil na elektrokole, a že se na to zákaz řízení nevztahuje. Věřil jsem tomu. Vůbec mě nenapadlo, že by s tím mohl být problém,“ hájil se Valenta, který byl už v minulosti několikrát za jízdu bez řidičáku potrestán.
Při ukládání současného postihu soud zohlednil specifičnost případu. „Obžalovaný porušoval zákaz řízení opakovaně, kdy už již dříve ukládané alternativní tresty na něj neměly žádný vliv. Nicméně jeho provinění bylo jen mírné, kdy s ohledem na druh vozidla nejednal v přímém úmyslu zákaz řízení porušovat,“ uzavřel Holub.