Článek
„Všechno dobře dopadlo,“ uvedl velitel horské služby v Krušných horách Miroslav Güttner. „Všechny čtyři děti a jejich matky jsme na skútrech odvezli asi pět set metrů k udržované silnici, kde jsme je naložili do našich aut a odvezli do restaurace hotelu Modrá Hvězda v Horní Blatné. Všichni jsou v pořádku,“ popisoval velitel horské služby.
„Děti byly v klidu, v autech měli dost benzínu, takže si topili. Zima jim byla jen ve chvíli, když musely vylézt a my je nakládali na skútry,“ dodal Güttner.
Čtyři osobní vozidla zůstala viset ve sněhu těsně před vrcholem stoupání silničky mezi horskými městečky téměř v tisíci metrech nad mořem. „Na místě je ještě traktor silničářů, který se snaží s otci rodin, tedy řidiči, vyprostit jejich auta. Moc nechápu, že se na tu silnici pustili, když už vjezd na ní, který je udržovaný, byl jen obtížně sjízdný. Navíc tam jeli s celou rodinou,“ podivoval se velitel záchranářů, podle kterého zapadla do sněhu vozidla s Čechy i Němci.
Před vjezdem na silnici jsou dvě výstražné cedule, které upozorňují, že se silnice v zimě neudržuje. Dokonce je to na značkách napsáno i německy. „Je tam asi třicet až čtyřicet centimetrů čerstvě napadaného sněhu. Navíc fouká vítr, takže se dělají jazyky a závěje. Je krajně nezodpovědné jezdit v takovém počasí na neudržovanou silnici do lesa, kde navíc hrozí pády stromů,“ uvedl šéf zimní údržby silnic v Karlovarském kraji Josef Bulka.
Řidiči spoléhají na navigaci a ignorují varování
Řidiči podle něj neporušili žádný z předpisů, takže jim nehrozí žádný postih. „Problém je v tom, že řidiči jezdí jako ovce podle GPS,“ posteskl si Bulka, podle kterého se takové situace opakují každý rok několikrát. „Pak se diví, že se na takových místech z mobilu nikam nedovolají. Když se dostanou pěšky na signál, tak se diví podruhé, že jim odtahovka řekne, že pro ně přijede tehdy, až bude silnice uklizená. Když to po nás žádají, vysvětlujeme, že rada kraje tuto silnici vyjmula ze zimní údržby, takže my ji uklízet nesmíme. Kdybychom to udělali a něco se tam stalo, tak nám to ani pojišťovna nezaplatí.
My se přesto snažíme pomoci jim auta vyprostit a mnohdy se potom dočkáme žalob, že jsme jim při tom odřeli lak na autě,“ krčil bezradně rameny Bulka. „Nejjednodušší by bylo silnici, která se neudržuje, na zimu zavřít, ale to by se bouřili místní a lesáci, kteří by museli jezdit celou zimu jinudy, i když není sníh. Dosud byla totiž silnice kvůli minimu sněhu sjízdná,“ uzavřel Bulka.