Článek
Případ z letošního června začal v úterý rozplétat plzeňský okresní soud. Žalobkyně viní Selnera ze zločinu poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení. Hrozí mu až šest let vězení.
Podle spisu obviněný montér odpojil proud v průběhu nočních hodin na sedmi místech. Po výpadku elektrického napětí v trolejích vjely trolejbusy do mrtvého úseku. „Mohlo tak dojít k přetížení trakčního vedení nebo poškození vozidel hromadné dopravy,“ stojí v obžalobě.
K většímu chaosu v dopravě ale nedošlo. Odehrálo se to v pozdní noční hodině, navíc po nahlášení poruch vyjela do terénu pracovní četa, která postupně všechny poškozené odpojovače opravila a troleje připojila k síti. Záškodníka vypátrali kriminalisté díky kamerovým záznamům.
Selner se před soudem přiznal. Nesouhlasil jen s tím, jak jeho jednání právně posoudila státní zástupkyně . „Zdá se mi to příliš přísné,“ uvedl. K motivu činu zpočátku jen krčil rameny. Na opakované dotazy předsedy senátu odpověděl, že se v něm míchal vztek z rodinné hádky se snahou být nějak užitečný.
Aspoň bych se cítil potřebným
„Myslel jsem si, že mě bude volat dispečer a já půjdu závady odstranit. Aspoň bych se v práci cítil nějak potřebným, když doma jsem ten pocit neměl,“ soukal ze sebe Selner, který u dopravních podniků pracoval čtvrt století. Po incidentu se dohodl na rozvázání pracovního poměru.
Podle svých slov je přesvědčený o tom, že k žádnému závažnému následku dojít nemohlo. „Trolejbusy při průjezdu nefunkčním úsekem přepnuly na alternativní pohon baterie nebo dieselagregát. Nic jiného nehrozilo,“ dodal obžalovaný.
S odstupem času považuje celou záležitost za klukovinu. „Nedomyslel jsem, jaké právní následky to pro mě bude mít,“ uzavřel Selner.
Podle odborníků poruchou trakčního vedení mohlo dojít například k elektrickému zkratu a následnému poškození trolejového drátu či samotných sběračů.