Hlavní obsah

Frustraci si vybíjel vypnutím elektřiny v trolejích. Šéfmontér dopravního podniku stanul před soudem

2:43
2:43

Poslechněte si tento článek

Plzeň

Pohádal se doma s manželkou a v noci odjel do práce s tím, že v šatně počká na začátek ranní směny. Frustrovaný vedoucí skupiny elektromontérů plzeňského dopravního podniku Richard Selner (50) se rozhodl krátit čas do rána tak, že v různých částech města vypnul dodávky elektřiny do trolejí pro trolejbusy.

Obžalovaný Richard Selner u plzeňského okresního souduVideo: Patrik Biskup, Novinky

Článek

Případ z letošního června začal v úterý rozplétat plzeňský okresní soud. Žalobkyně viní Selnera ze zločinu poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení. Hrozí mu až šest let vězení.

Podle spisu obviněný montér odpojil proud v průběhu nočních hodin na sedmi místech. Po výpadku elektrického napětí v trolejích vjely trolejbusy do mrtvého úseku. „Mohlo tak dojít k přetížení trakčního vedení nebo poškození vozidel hromadné dopravy,“ stojí v obžalobě.

K většímu chaosu v dopravě ale nedošlo. Odehrálo se to v pozdní noční hodině, navíc po nahlášení poruch vyjela do terénu pracovní četa, která postupně všechny poškozené odpojovače opravila a troleje připojila k síti. Záškodníka vypátrali kriminalisté díky kamerovým záznamům.

Selner se před soudem přiznal. Nesouhlasil jen s tím, jak jeho jednání právně posoudila státní zástupkyně . „Zdá se mi to příliš přísné,“ uvedl. K motivu činu zpočátku jen krčil rameny. Na opakované dotazy předsedy senátu odpověděl, že se v něm míchal vztek z rodinné hádky se snahou být nějak užitečný.

Aspoň bych se cítil potřebným

„Myslel jsem si, že mě bude volat dispečer a já půjdu závady odstranit. Aspoň bych se v práci cítil nějak potřebným, když doma jsem ten pocit neměl,“ soukal ze sebe Selner, který u dopravních podniků pracoval čtvrt století. Po incidentu se dohodl na rozvázání pracovního poměru.

Podle svých slov je přesvědčený o tom, že k žádnému závažnému následku dojít nemohlo. „Trolejbusy při průjezdu nefunkčním úsekem přepnuly na alternativní pohon baterie nebo dieselagregát. Nic jiného nehrozilo,“ dodal obžalovaný.

S odstupem času považuje celou záležitost za klukovinu. „Nedomyslel jsem, jaké právní následky to pro mě bude mít,“ uzavřel Selner.

Podle odborníků poruchou trakčního vedení mohlo dojít například k elektrickému zkratu a následnému poškození trolejového drátu či samotných sběračů.

Související témata:
Záškodník

Výběr článků

Načítám