Článek
„Chlapi dělali dole bednění, ale most se už rozebíral. Do toho pracoval bagr a k němu jezdily náklaďáky jeden za druhým. To všechno v rozmáčeném terénu, hned po dvou dnech, kdy se kvůli nepřetržitému dešti nedalo dělat,“ popsal Právu svůj pohled na věc jeden z mužů.
Kriminalista Pavel Peňáz o příčinách neštěstí odmítl spekulovat. Bezprostředně po sesuvu zahájila policie vyšetřování, zajistila i stavební deník a přizvala znalce v oboru silniční dopravy a statiky. „Vyloučit snad v tuto chvíli lze jen úmysl,“ poznamenal kriminalista s tím, že věc se zatím vede jako podezření na trestný čin obecného ohrožení z nedbalosti.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Nebyl v havarijním stavu, ještě pár let by vydržel
Že by most spadl kvůli špatnému technickému stavu, vyloučil Libor Joukl, náměstek hejtmana Kraje Vysočina, který je investorem stavby.
„Most ve Vilémově pocházel z třicátých let a byl jedním ze tří, které se mají bourat v rámci řádně vysoutěžené rekonstrukce silnice Golčův Jeníkov–Chotěboř. Nebyl v havarijním stavu, ještě pár let by vydržel. Ale když už se rozhodlo, že se silnice zrekonstruuje, šlo se i do něj,“ uvedl náměstek Joukl.
Jak doplnil, objekt byl řádně kontrolován, v sedmistupňové škále byl hodnocen stupni čtyři až pět. Poslední prohlídka z listopadu loňského roku nepřinesla kamennému přemostění, přes které se mohlo vydat i jedno padesátitunové vozidlo, žádná omezení.
„Lidi chodili a říkali – mohl tu být ještě sto let, nemuselo se to bourat. A vidíte,“ přihlížel na spoušť v údolí potoka Hostačovka starosta Vilémova Jiří Lebeda. Podle něj stavba zahájená v srpnu probíhala normálně. „Já jsem laik, jen jsem se účastnil kontrolních dnů. Ale nějaká chyba se musela stát,“ pokrčil rameny.
V havarijním stavu je přes 1700 mostů |
---|
Zatímco dříve stát přispíval také na opravy komunikací nižších tříd, od roku 2005 je to pouze záležitostí krajských rozpočtů. Kvůli dlouhodobému zanedbávání oprav je tak v havarijním stavu přes 1700 z 12 000 mostů, které na nich stojí. |
Že je situace neúnosná, se shodovali odborníci už v roce 1996. Tehdy byl přijat program obnovy mostů, který počítal s výdaji přes tři miliardy korun ročně. Postupně byl ovšem utlumován a finanční prostředky šly především na budování nových dálnic. |
Na dramatickém zhoršování stavu vozovek i mostů v ČR se však léta podepisovaly i špatné projekty a nekvalitní materiály, které stavbaři používali. Příkladem je dlouhodobý spor ŘSD se společností Eurovia, kdo může za zvlnění vozovky a narušené mosty na části dálnice D47 v okolí Ostravy. |
Mosty je nutné strhávat a znovu stavět i na modernizovaných úsecích dálnice D1. Týká se to přitom i nadjezdů, které jsou ve vlastnictví krajů, měst či obcí. „Většinu nadjezdů nad dálnicí D1 je skutečně potřeba demolovat a stavět znovu. Vyřeší se tím i problém zanedbaných mostů, které většinou slouží už jen zemědělcům či lesníkům,“ potvrdilo už dříve Právu Ředitelství silnic a dálnic ČR. |
Na D3 zase mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem ohrožuje bezpečnost provozu nekvalitní most Koberný, do něhož zatéká. Podle ŘSD jsou v konstrukci vozovky na mostu vzduchové kapsy, které se plní vodou. Ta poté vzlíná k povrchu a v zimních měsících by namrzala. |
jn, Právo |