Článek
Do Vendryně postupně přijely tři jednotky Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje ze stanic Třinec, Frýdek-Místek a Ostrava-Zábřeh. Hasiči museli před vyproštěním osob nouzově odpustit vzduch, aby se mohli dovnitř dostat dveřmi a nemuseli například rozbíjet okno. Před vyproštěním osob ještě rychle provizorně stabilizovali silně nakloněný autobus pomocí nastavovacích žebříků, po vyproštění vyměnili žebříky za lanové navijáky a stabilizační tyče.
Náročné vyprošťování zabralo hasičům několik hodin až do sobotního večera. „Zkomplikoval je fakt, že elektrobus měl těžké baterie na střeše, takže po celou dobu vyprošťovacích prací hrozil jeho pád, neměl žádné kotvící body a konstrukci k použití vyprošťovacích popruhů. Navíc jeho přední a zadní kovové oko, která mají napomoci snazšímu vyproštění, se hned zpočátku utrhla,“ vysvětlil mluvčí.
Jako první přijela po domluvě s majitelem elektrobusu vyprošťovat soukromá odtahová firma, na pomoc ale posléze musela přijet i vyprošťovací Tatra 815 ze stanice ve Frýdku-Místku. Ani ta nestačila, proto přijel z Ostravy silný vyprošťovací speciál Bizon.
„Pomalým potahováním pomocí vozidlových navijáků vyprošťovacích vozidel, použitím zvedacích pneumatických vaků a podkládáním kol byl autobus večer konečně zvednut na silnici. Celou operaci jistily v příkopu z pravého boku velké padací nafukovací vaky,“ uvedl Kůdela s tím, že nehoda i vyprošťování autobusu se obešly bez úniku provozních kapalin. „Podle velitele zásahu šlo o první elektrický autobus, kteří hasiči minimálně v okrese Frýdek-Místek vyprošťovali z příkopu,“ dodal mluvčí.