Článek
Dovolenou si většina lidí podrobně připravuje. Věnuje čas výběru destinace, ubytovacímu zařízení, stravě i věcem, které si chtějí vzít s sebou. Podstatný je i výběr dopravy na dovolenou, a pakliže padla volba na auto, nemělo by se zapomenout na jeho přípravu. Ta může být stejně zásadní jako výběr hotelu.
Technická kontrola auta by měla nejlépe proběhnout v profesionálním servisu, kde odhalí i závady, které řidič může přehlédnout. Důležitá je kontrola brzd, stav brzdových destiček, množství a stav brzdové kapaliny. Neméně podstatnou je také kontrola pneumatik – včetně hloubky dezénu, který musí být u letní pneumatiky minimálně 1,6 mm. Je nutné doplnit veškeré provozní tekutiny, oleje, vodu do ostřikovačů a zkontrolovat osvětlení vozidla.
Jedete na dovolenou autem? Na tohle nezapomeňte
Před cestou by měla být v pořádku i povinná výbava, a to nejen ta podle českých zákonů, ale také ta v zemích, kam pojedeme. Připravit bychom si měli veškeré doklady a pojištění, případně kontakty na asistenční služby a zastoupení ČR v zahraničí. Pakliže cesta povede přes placené úseky dálnic nebo zelenými zónami měst, měli bychom si zjistit bližší informace k platbě. Případně se seznámit se silničními zákony daných zemí.
Vřelé doporučení pro české turisty je vypsat formulář, ale stejně zavolat policii, když existuje možnost, že ta škoda bude vyšší. U policie pak máme další doporučení nepodepisovat nic, čemu nerozumíte. Případně v části, které nerozumíme, tak to tam česky dopsat.
Když vyrazíme na cestu, měli bychom být dostatečně odpočatí, mít dostatek jídla a pití. Ideální je varianta, kdy cestuje více řidičů, kteří se v průběhu cesty mohou vystřídat. Největším strašákem na cestách je totiž mikrospánek.
Řidič měl na Rakovnicku mikrospánek, v protisměru narazil do mostku
„Z pohledu bezpečnosti doporučujeme dělat pravidelné přestávky každé čtyři hodiny a s malými dětmi častěji. Při této dlouhé cestě by navíc měl být spolujezdec oporou řidiče a měl by zabezpečit řidiči veškerý komfort, který pro cestu potřebuje. Jde například o kontrolu cesty v navigaci, vyhledávání odpočívadel, starost o ratolesti či dohlížení nad cestou a pitným režimem řidiče,“ sdělila Novinkám Zuzana Ambrožová z oddělení BESIP.
Podle statistik může mikrospánek trvající tři vteřiny při rychlosti 90 km/h znamenat, že auto jede asi 75 metrů de facto bez řidiče. Následky není těžké si představit. Vozidlo může skončit v protisměru, ve svodidlech nebo v lepším případě jen v odstavném pruhu. Alarmující je, že skoro polovina řidičů a čtvrtina řidiček přiznala, že za volantem někdy usnuli.
Řidičku přemohl mikrospánek, auto se převrátilo do lesa
Další nepříjemností na cestách za sluncem jsou kolony číhající nejen u nás, ale i v zahraničí. Především pokud cestujeme ve frekventovaném období prázdnin. Odborníci radí lidem sledovat dopravní informace a snažit se kolonám vyhnout.
Pakliže v nich už skončíte, je dobré mít například dostatek paliva, protože v horkých dnech jede klimatizace na plný výkon, a je tudíž větší spotřeba. Důležitá je v těchto situacích právě i zásoba jídla a pití, případně hraček pro děti. V koloně je pak nutné pamatovat na správné zastavení a tvorbu záchranářské uličky.
Nehoda v zahraničí
Velmi nechtěnou komplikací je dopravní nehoda. V Evropské unii je postup při řešení kolize téměř všude stejný. Pakliže byl při nehodě někdo zraněn, usmrcen nebo vznikla škoda třetí osobě, měla by k nehodě být přivolána policie.
Jestli střet odnesly jen plechy, stačí většinou sepsat s druhým řidičem formulář o nehodě. Ten je stejný v různých jazykových variantách a řidiči ho vyplní ve svém jazyce. V jaké zemi platí jaká pravidla, lze zjistit třeba na stránkách Ústředního automotoklubu (ÚAMK). Následně by měl řidič kontaktovat svou pojišťovnu, která už zařídí zbytek přes své partnery v dané zemi.
Podstatné je střet detailně zdokumentovat a nepodepisovat nic, čemu nerozumíte.
„Vřelé doporučení pro české turisty je vypsat formulář, ale stejně zavolat policii, když existuje možnost, že ta škoda bude vyšší. U policie pak máme další doporučení nepodepisovat nic, čemu nerozumíte. Případně v části, které nerozumíme, to tam česky dopsat. Je to lepší pro další jednání,“ řekl Novinkám mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
V neposlední řadě se může dovolená prodražit, a to nerespektováním dopravních předpisů. Před jízdou je dobré se seznámit se zákony daných zemí, hlavně s nejvyšší povolenou rychlostí na různých typech silnic, zpoplatněnými úseky nebo limity na alkohol. Například v Rakousku se může pokuta za překročení rychlosti o 20 km/h vyšplhat až na 726 eur (asi 19 000 Kč), 50 eur (1300 Kč) je pokuta za používání mobilu za jízdy nebo 120 eur (asi 3400 Kč) za jízdu bez dálniční známky.
Emisní zóny, tvrdší pokuty. Co hlídat, pokud se letos chystáte autem do zahraničí
Mluvčí ÚAMK připomněl, že v Rakousku by si řidiči měli dát pozor na tzv. ekologické zóny na dálnici A1. Na některých úsecích je snížená rychlost na 100 km/h. „Rychlost je tam snížena na základě zákonů na ochranu životního prostředí a zdraví lidu, za jejich porušení jsou pokuty nepoměrně vyšší. Za mírné překročení může být pokuta i 50 až 60 eur (asi 1400 Kč),“ vysvětlil Sirota s tím, že radary jsou tam na dálnici běžné. Pokud řidič nemá na zaplacení pokuty, může mu rakouská policie odebrat registrační značku.
Odpočinek a klidné nervy
V Německu je pokuta za překročení rychlosti 20 km/h v obci vyčíslena na 70 eur (1800 Kč). Za nesprávné parkování tam dáte polovinu. Mnoho českých řidičů se již přesvědčilo, že porušování předpisů v zahraničí se jim nemusí vyplatit, protože tamní úřady jim pošlou obsílku i do ČR. Podle právníků je potřeba na výzvy zareagovat, a to třeba v češtině, jinak se částky mohou zvyšovat.
Ve Slovinsku se naopak může řidičům pokuta snížit o třetinu, jestliže zaplatí na místě nebo do sedmi dnů. V Itálii a Španělsku je podle ÚAMK docela časté zadržení auta kvůli spáchání přestupku do doby, než bude správní řízení vyřízeno. „Za závažné přestupky může soud ve Španělsku nařídit dokonce veřejně prospěšné práce jako formu postihu,“ zdůraznil Sirota.
Na dovolenou autem připravte svůj vůz, nezapomeňte ani na pojištění
Podle Siroty je potřeba si dávat pozor na parkování v Chorvatsku, protože parkoviště tam spravují městské úřady a pronajaté je mají soukromé firmy, které si dobře hlídají, zda šoféři nepřekračují čas na parkování. Hodina parkování tam může vyjít až na 150 korun.
Na dotaz, zda existuje nějaká univerzálně platná rada na cesty, mluvčí ÚAMK odpověděl: „Jet v klidu, být vyspaný, nebýt nervák a nemít cíl, že tam budu dřív než soused. Jakmile jste vyspáni čtyři a méně hodin, tak se zvyšuje možnost havárie.“