Hlavní obsah

Dopravní podnik se odvolal proti pokutě za utajení incidentů na jednokolejce

Právo, Aleš Honus
OSTRAVA

Dopravní podnik Ostrava (DPO) se odvolal proti miliónové pokutě, kterou mu začátkem července udělila Drážní inspekce. Rovný milión korun má městský dopravce zaplatit za to, že loni v rozporu se zákonem utajil dvě hrozící kolize na jednokolejné trati, které málem skončily srážkou tramvají.

Foto: Aleš Honus, Právo

Při dubnové havárii zemřeli tři lidé.

Článek

Informaci o podaném odvolání potvrdil ve středu mluvčí DPO Miroslav Albrecht. „Proti pokutě jsme se v zákonné lhůtě odvolali, protože jsme toho názoru, že jsme zákon neporušili,“ tvrdí Albercht.

Trať linky číslo pět se dostala do centra pozornosti letos 11. dubna, kdy se na ní srazily dvě protijedoucí tramvaje, ve kterých zůstali tři mrtví a desítky zraněných. Právě při vyšetřování tragické nehody odhalila Drážní inspekce v archívech Dopravního podniku Ostrava dvě podobné situace z minulého roku, kdy tramvaje na jednokolejku také vyjely proti sobě. Jedna z tramvají musela pokaždé vycouvat zpět do výhybny.

DPO sice tehdy potrestal řidiče pokutou, ale nic nenahlásil Drážní inspekci, jak mu velí zákon.

Nebyla to mimořádná událost, tvrdí dopravní podnik

Dopravní podnik již dříve uvedl, že podle názoru svých právníků nepochybil. Oba incidenty totiž nepovažoval za takzvané mimořádné události ve smyslu zákona o drahách. Dopravní podnik tvrdí, že tedy nebylo nutné je hlásit, protože tramvaje se nepotkaly v plné rychlosti na trati, ale řidič, který výhybnu neoprávněně opustil, zůstal stát ještě na výhybce.

Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar řekl, že o osudu odvolání zatím nebylo rozhodnuto. „Do 30 dnů bychom měli odvolání postoupit ministerstvu dopravy,“ řekl Neusar.

Tragická nehoda se třemi mrtvými se stala poté, co řidič Petr Hroch 11. dubna v zastávce Vřesina zapomněl 11. dubna na to, že má počkat, až přejede tramvaj v protisměru.

Odklízení trosek dvou tramvají po čelní srážcefoto: Právo/Josef Gabzdyl

Řidič už byl obviněn z obecného ohrožení. Podle státního zástupce Aleše Kopala by obžaloba měla být podána pravděpodobně začátkem září. Po nehodě dopravní podnik na trati číslo 5 zavedl nová bezpečnostní opatření, ve výhybně ve Vřesině se objevila výstražná světla a řidič si musí před vjetím na obousměrnou kolej pokaždé vyžádat souhlas dispečera.

Na jediné jednokolejce v Ostravě navíc dopravní podnik po nehodě i snížil rychlost. V současné době je vypsáno výběrové řízení na dodavatele moderního elektronického zařízení, které by mělo bezpečnost na trati hlídat ještě lépe. Dodavatele městská firma vybere letos v říjnu.

Související témata:

Výběr článků

Načítám