Článek
Nedělní nehoda se obešla bez zranění, uvedla v pátek policie s tím, že ji vyšetřuje kvůli podezření z obecného ohrožení. Vše podle policistů nasvědčuje tomu, že kvádr dal někdo do kolejiště úmyslně.
Incident se stal v neděli po 20. hodině na cestě ze stanice Doksy směrem na Okna.
První český terorista Balda byl propuštěn z vězení
„V mírné zatáčce zahlédl strojvedoucí v kolejišti velký předmět připomínající obrovský kámen. Bylo mu jasné, že je situace vážná. Nakonec se rozhodl přejet tuto překážku v plné rychlosti, protože by podle jeho odhadu prudké brždění na tak krátkou vzdálenost mohlo způsobit vykolejení vlaku,” informovala v pátek mluvčí policie Ivana Baláková.
Ve vlaku bylo kromě dvou zaměstnanců dopravní firmy 23 pasažérů. Nárazem se protrhly naftové nádrže a olejová nafta vytekla do kolejiště.
„Strojvedoucí vlak dovezl až do stanice Okna, odkud pak zavolal tísňovou linku policie,” doplnila Baláková.
V kolejišti ležel podle mluvčí cementový kvádr těžký nejméně 80 kilogramů. „Podle vyhodnocení všech informací jsme dospěli k jednoznačnému závěru, že ho do kolejiště někdo umístil úmyslně,” dodala Baláková s tím, že její kolegové po pachateli pátrají.
Rychlobrzda nepomohla, od kolejí létaly kůly
Horší následky neměla nehoda podle Balákové jen díky šťastným okolnostem a také díky profesním zkušenostem strojvedoucího. Policie případ vyšetřuje jako obecné ohrožení, za což hrozí až 8 let vězení.
Po totožnosti pachatele policie pátrá a prosí případné svědky, kteří ví něco o pohybu podezřelých lidí v blízkosti kolejiště na výjezdu z Doks směrem na Okna v neděli 4. července, ať se ozvou na linku 158.
Mluvčí Správy železnic Nela Friebová Novinkám sdělila, že vyšetřovatelé předběžně vyčíslili škodu způsobenou na vlaku na 200 000 korun, dalších zhruba 15 tisíc bude stát oprava pražců.
Ekologickou škodu zatím neodhadli, ale podle mluvčí by podle všeho byla mnohem větší, pokud by se šofér vlaku zachoval jinak.
Dali na koleje beton, vlak musel brzdit. Zadrželi podezřelé, prý jednali zkratkovitě
„Když by zastavil na místě, stovky litrů nafty by se rozlily na menší ploše, což u těchto havárií s pohonnými hmotami způsobuje mnohem horší ekologické následky. Také mohlo dojít ke vzplanutí nebo vykolejení vlaku,” upřesnila Friebová.
Vlak patří společnosti Arriva, jejíž mluvčí Jan Holub uvedl, že strojvedoucí řeší při pravidelných školeních simulace různých situací, které je mohou na kolejích potkat.
V tomto případě firma stojí za svým pracovníkem. „Měl na reakci doslova pár vteřin. Zachoval chladnou hlavu a udělal to nejlepší možné pro ochranu zdraví a životů cestujících i personálu,” dodal mluvčí s tím, že se strojvedoucí podle nadřízených zachoval zodpovědně
„Baldova” trať
Železniční trať mezi Českou Lípou a Mladou Boleslaví, na níž k události došlo, je smutně proslulá činy „prvního tuzemského teroristy”, důchodce Jaromíra Baldy. Ten zaútočil na vlaky právě na této trati.
Nejprve v červnu 2017 nastražil strom na koleje mezi Mladou Boleslaví a Bakovem nad Jizerou, druhý pak porazil o necelé dva měsíce později mezi stanicemi Bezděz a Bělá pod Bezdězem.