Hlavní obsah

Devět let od tragédie v Lopeníku. Viník je stále neznámý

Uherské Hradiště

Závěrečné řeči v případu tragédie při rallye v Lopeníku zazní před Okresním soudem v Uherském Hradišti příští rok. Při pondělním hlavním líčení to avizoval předseda trestního senátu Jiří Přibyl. Ve středu uplyne devět let od chvíle, kdy závodní vůz při rallye na Uherskohradišťsku srazil šest lidí, kteří stáli u trati. Čtyři dívky zemřely, další dva lidé utrpěli zranění.

Videozáběry rallye v Lopeníku. Archivní video

Článek

Hlavní líčení ve sledované kauze bude podle Přibyla ze zdravotních důvodů pokračovat až v roce 2022, a to 28. března a 31. března, kdy budou vypovídat další svědci. Počítá se i s přehráním videozáznamů, zaznít by měly i závěrečné řeči, uvedl předseda senátu.

Nepomáhali raněným, jen kouřili, řekla o posádce svědkyně tragické havárie v Lopeníku

Krimi

Pronajatý vůz Mitsubishi Lancer EVO IX řídil při rallye v Lopeníku advokát Michael Bartončík. Závodní auto, s nímž jel, vážně havarovalo už na Rallye Český Krumlov v roce 2010, kde s ním bourala posádka Jiří Šmíd, Jiří Venuš. Nehoda se podle Šmída stala na vlhkém asfaltu v rychlosti zhruba 150 kilometrů v hodině. Po projetí zatáčky a mírného horizontu přestal mít Šmíd nad vozem kontrolu. "Auto se roztancovalo, nešlo to pochytat a následně jsme havarovali do stromu," řekl v pondělí u soudu Šmíd.

Foto: Policie ČR

Závodní auto, které narazilo do dívek.

Příčinu nehody, po níž skončil na tři měsíce v nemocnici, dodnes nezná. Zmínil, že nemusely být dostatečně zahřáté gumy, mohlo dojít k defektu levého zadního kola, nevyloučil ani vysokou rychlost nebo jezdeckou chybu. Po nehodě bylo podle něj nutné vozidlo kompletně opravit. "Vzniklo de facto nové auto," řekl Šmíd.

Svědek: školení před tragickou rallye v Lopeníku nebylo dostatečné

Krimi

Podle Petra Bujáčka, který je v případu jedním z pěti obžalovaných, zmíněné auto mezi lety 2010 a 2012 čtyřikrát havarovalo, vůz také několik závodů kvůli závadě nedokončil. "To auto je časovaná bomba," řekl v pondělí Bujáček, který byl při tragédii v Lopeníku předsedou organizačního výboru závodu. Před jeho startem prošlo auto technickou přejímkou. Řidič Bartončík už dříve řekl, že si příčinu nehody v Lopeníku, která se stala na uzavřené trati, nedokáže vysvětlit. V kauze obviněn nebyl, byť podle policie se na havárii kromě větru podepsala i jezdecká chyba.

Kamery v autech natočily, co předcházelo tragédii při rallye v Lopeníku.

Kvůli smrti dívek při rallye v Lopeníku posílá žalobce před soud pět lidí

Krimi

V případu je kromě Bujáčka dále obžalovaný traťový komisař Petr Plášek, který podle žalobce v rozporu se svými povinnostmi nevykázal dívky od trati. Obžalovaní jsou i vedoucí rychlostní zkoušky Josef Nášel, hlavní činovník pro bezpečnost Miroslav Smolík a bezpečnostní delegát Václav Filip. Podle státního zástupce Tomáše Pindura porušili ustanovení mezinárodních sportovních řádů týkající se organizace rallye, tvorby bezpečnostního plánu, zabezpečení míst na trati nebo kontrol před závodem. Za usmrcení z nedbalosti a těžké ublížení na zdraví z nedbalosti hrozí všem obžalovaným až šest let vězení, vinu odmítli.

Tragédie, při níž zahynuly dívky ve věku mezi sedmi a 20 lety, se stala 10. listopadu 2012. V roce 2016 nepravomocně uložil okresní soud tehdy jedinému obžalovanému Pláškovi osmnáctiměsíční podmíněný trest. Krajský soud rozsudek zrušil a věc vrátil k došetření státnímu zástupci, který později obžalobu rozšířil o další čtyři lidi. Okresní soud se kauzou znovu začal zabývat předloni v prosinci.

Související témata:

Výběr článků

Načítám