Článek
Například v roce 2005 zemřelo na českých silnicích 244 chodců, z toho 177 (70%) za snížené viditelnosti. Řidiči, kteří zranili chodce, se shodují na tom, že člověka na silnici neviděli vůbec, nebo ho zahlédli příliš pozdě.
Záchranáři, policisté a hasiči přitom nejlépe vědí, proč na svých pracovních a zásahových oděvech mají velké množství reflexních pruhů. Pro laickou veřejnost je však často důležitější módní trend a design než funkčnost a bezpečnost.
Viditelnost chodců lze přitom zvýšit pomocí vhodně zvoleného oblečení, nášivek a doplňků ze speciálních materiálů. Dnes jsou již snadno dostupné a zdaleka ne neúměrně drahé. Pořídit si je však lidi často ani nenapadne.
Na dotaz Novinek většina oslovených uvedla, že reflexní výbavu nepoužívá, nebo jen minimálně. Výrazné reflexní oděvy lze přitom dnes bez větších potíží pořídit za rozumné ceny.
Viditelnost lze zvýšit vhodnou barvou oblečení a doplňky z fluorescenčních materiálů. Ty zvyšují světelný kontrast vůči pozadí a prodlužují vzdálenost, na kterou může řidič chodce nebo cyklistu zaznamenat.
Nejvíce ohrožené jsou děti
Děti jsou v silničním provozu nejohroženější. Jsou nesoustředěné a nedokážou často dobře předvídat či odhadovat hrozící nebezpečí. Světlé oblečení, školní brašna a boty s reflexními prvky pro ně mohou udělat každodenní cestu do školy bezpečnější.
Odrazky na kolech je vhodné doplnit
Povinná výbava každého kola hovoří o přední bílé, zadní červené a bočních oranžových odrazkách, které jsou také na pedálech. Vhodné je využívat reflexní proužky na obuvi a oděvu. Od věci není ani reflexní označení přilby, za snížené viditelnosti by měli používat cyklisté světla místo odrazek.