Článek
Kdyby výpovědi do páteční půlnoci převzali, peníze by nedostávali. "Dělali jsme vše proto, abychom rozhodnutí ředitele břeclavského celního úřadu Jiřího Hammera o výpovědích doručili. Bohužel to v několika případech nevyšlo," řekl v sobotu mluvčí jihomoravských celníků Jaroslav Moravec. Zdůraznil, že v pátek dva celníci objížděli bydliště stíhaných kolegů a snažili se obálky s výpověďmi předat. Část z nich ale nezastihli.
Hammer ve čtvrtek rozhodl o propuštění šesti podřízených, jimž byly příslušné obálky hned předány. V pátek rozhodl stejně i v ostatních 12 případech. Ze zbývajících celníků se ale podařilo doručit výpověď jen dvěma. K tomu, zda se ostatní převzetí obálek vyhýbali, aby nepřišli o služné, se mluvčí nevyjádřil.
V souvislosti se vstupem Česka do Evropské unie snížila k dnešku celní správa počty svých zaměstnanců. Podstatná část stíhaných celníků měla k 1. květnu odejít do civilu již podle předchozí domluvy. Celkem 12 z 18 celníků mělo nárok na měsíční výslužné 5700 korun, které by jim bylo vypláceno až do důchodu. O peníze mohli přijít jen tím, že by dostali a převzali výpověď.
"Bohužel, teď již proti deseti kolegům nemůžeme nijak konat a nemůžeme jim služné odepřít," vysvětlil Moravec.
Dáš, jedeš; nedáš, stojíš
Skupina břeclavských celníků je podezřelá, že řidiče kamiónů z Balkánu nutila k úplatkům. Za pět až deset euro si měl každý z řidičů zajistit hladký průjezd přechodem. Podle dostupných informací se na vše přišlo po stížnosti jednoho z motoristů.
V souvislosti s úplatky stíhá protikorupční služba policie celkem 19 celníků z Břeclavi. Prvního začala stíhat již před časem. Policie nevylučuje, že obviněných bude více, možná až kolem 40. Detektivové celnici sledovali od loňského září. Denně jí projede asi 800 kamiónů, z toho polovina z Balkánu.
Na braní úplatků řidiči upozorňují již dlouhou dobu. Postup celníků při vymáhání peněz je podle většiny z nich diferencovaný. Řídí se přitom zemí původu. Řidiče z některých balkánských zemí čekají na celnici o poznání větší problémy, než třeba jejich české kolegy.
"Dáš, jedeš. Nedáš, stojíš. Je spousta způsobů, jak odbavení prodloužit. On si to pak každý rozmyslí," řekl jeden z řidičů. "Nedivím se, že celníci berou u huby hlavně kamióny z Balkánu a Turecka. Jen jim stejným metrem oplácí to, co tam dělají s námi," dodal muž za volantem kamiónu dopravce z Ostravska.
Úplatkářský skandál nepostihl na jihu Moravy jen celnici v Břeclavi, ale i na nedalekém česko-rakouském přechodu v Hatích na Znojemsku. Jednoho z tamních zaměstnanců stíhá policie za to, že žádal po řidiči kamionu 80 000 korun za rychlé odbavení. Muži hrozí až pět let vězení. Nyní je postaven mimo službu.