Článek
Dělníci loni v létě na pracovali na celkové rekonstrukci tramvajového kolejiště. To je vedeno uprostřed ulice v travnatém pásu odděleném od vozovky na obou stranách vyvýšeným květinovým pásem. Kvůli stavebním pracím se tvořily kolony a Kubáníkovi se v jedné z nich nechtělo stát. Ve svém terénním Nissanu Patrol se proto rozhodl přes travnatý pás otočit, jenže na kolejích uvízl. Nakonec se mu podařilo vyprostit a odjet, zanechal však za sebou hluboké koleje a poničené závlahové zařízení.
Nechtěl čekat v koloně, tak se otočil přes tramvajový pás. 50 tisíc a ztráta řidičáku
Při jednání u brněnského městského soudu Kubáník tvrdil, že spěchal za manželkou.
„Volala mi, kde jsem tak dlouho, a já se neudržel. Myslel jsem, že se nic nestane. Navenek to vypadalo jako normální tráva,“ tvrdil. Za poškození cizí věci dostal peněžitý trest 49 500 korun a roční zákaz řízení.
Jenže odsouzení za úmyslný trestný čin by pro muže, který se živí v oblasti ochrany osob a majetku, znamenalo i ztrátu zbrojního průkazu, což by v kombinaci se zabaveným řidičákem znamenalo ztrátu obživy. I proto se rozhodl proti trestu bojovat odvoláním.
„Byl to maximálně přestupek. Ve spise není žádný důkaz o tom, že by chtěl způsobit škodu. Absolutně nečekal, že tam zapadne, nevěděl ani, že tam je závlahové zařízení. Každý den se dějí závažnější porušení zákona a ty se nestíhají. Trest je zcela nepřiměřený, soud věděl o tom, že je závislý na svém řidičáku i zbrojním průkazu. Bylo by příliš tvrdé, pokud by měl přijít i o svou práci. Navrhujeme zproštění obžaloby,“ argumentoval u odvolacího senátu mužův obhájce.
Řidič offroadu v Brně vyzrál na kolonu. Zlikvidoval přitom nový tramvajový pás
„Mrzí mě to, nechtěl jsem způsobit žádnou škodu,“ dodal Kubáník, za kterého se přimlouvali i jeho kolegové myslivci. „Byla to jen zoufalá snaha dostat se z dopravní pasti,“ tvrdili myslivci ve svém dopisu soudu.
Odvolací senát v čele s Šárkou Dufkovou se ale nenechal obměkčit. „Že se děje množství činů, které nejsou trestány, je možné, ale to není problém tohoto případu. Jak by to asi vypadalo, kdybys se ani ostatním řidičům nechtělo čekat a také se točili přes koleje?“ řečnicky se tázala Dufková.
„Vůbec tam neměl najíždět, bylo vidět, že je tam čerstvý porost a že pás byl opravován, i proto tam byly kolony. Po marných pokusech vyjet mělo být jasné, že dělá škodu. Stejně ale využil potenciál vozidla a při vyjetí místo poškodil ještě více. Uložený trest není nepřiměřeně přísný,“ dodala Dufková.
Upozornila také, že muž měl celou řadu možností, jak potrestání předejít - například dohodou se státním zástupcem nebo odklonem trestního řízení. „Sám ale zvolil takovou obhajobu, jakou zvolil,“ zakončila soudkyně.