Hlavní obsah

Vlak, který ujel strojvůdci na Žďársku, brzdila dcera výpravčího

Novinky, kub
Brno

Vlak s 11 cestujícími, který loni v únoru jel několik kilometrů bez strojvůdce u Velkého Meziříčí, se snažila brzdit dcera výpravčího z Křižanova, v jehož směru měla souprava namířeno. Vyplývá to z vyšetřování incidentu Drážní inspekcí. Strojvůdci vlak ujel, když opravoval technickou závadu, kvůli které opustil kabinu. Dcera výpravčího byla ve vlaku souhrou okolností.

Foto: Drážní inspekce

Vlak, který jel bez strojvedoucího

Článek

Událost se stala 19. února ráno na cestě mezi Velkým Meziříčím a Martinicemi na Žďársku. Na závěry zhruba ročního vyšetřování upozornil v pátek server Zdopravy.cz. Strojvedoucí se podle inspekce snažil odstranit na motorovém vlaku RegioSpider technický problém s brzdou. Před zastávkou Martinice kvůli tomu vystoupil.

„Ve snaze závadu odstranit a uvést vlak opět do pohybu, manipuloval se vzduchovými ventily takovým způsobem, že vypustil vzduch z obou podvozků a zároveň uzavřel přívod vzduchu od kompresorů, čímž způsobil, že HDV nebylo schopné brzdit a samovolně se po spádu rozjelo zpět do žst. Velké Meziříčí,“ napsala inspekce.

Když se vlak rozjel, zavřely se automaticky dveře, takže strojvedoucí už nemohl zpátky naskočit. Podle vyšetřovatelů byla chyba na straně strojvedoucího, protože kvůli předchozí nesprávné manipulaci s ventily brzdy uvnitř vozu vyřadil i záchrannou brzdu.

Osobní vlak jel u Velkého Meziříčí několik kilometrů bez strojvedoucího

Krimi

„Vzniklou situaci ihned ohlásil mobilním telefonem výpravčímu stanice Velké Meziříčí a vydal se pěšky za vlakem. Po chvíli mu volal výpravčí stanice Křižanov a tázal se ho, kde se s vlakem nachází,“ uvedla inspekce.

Strojvedoucí drážnímu kolegovi popsal, co se stalo, načež mu výpravčí řekl, že ve vlaku jede souhrou okolností jeho dcera. Výpravčí ji tedy poslal do kabiny a po telefonu jí vysvětloval, jak aktivovat magnetickou brzdu. Zařízení ale nic nedělalo, stejně jako před tím záchranná brzda, a vlak jel dál.

„S otcem byla v telefonickém spojení po celou dobu jízdy vlaku až do jeho zastavení ve stanici Velké Meziříčí,“ uvedla inspekce s tím, že neovládaný vlak ujel za bezmála 14 minut zhruba čtyři kilometry. „Jel průměrnou rychlostí 17,5 kilometru v hodině,” spočítali vyšetřovatelé.

Při incidentu se nikdo nezranil, ani nedošlo k žádné škodě. České dráhy (ČD) kvůli události nevydaly žádná mimořádná nařízení. „Další opatření vydané ČD směřovalo ke strojvedoucímu,“ dodala bez dalších podrobností inspekce.

Související články

Výběr článků

Načítám