Článek
„Jednalo se o nácvik swoopingu. S velkou pravděpodobností se dá říct, že příčinou bylo nezvládnutí pilotáže padáku. Jednalo se o zkušeného parašutistu s 1500 seskoky,“ řekl Právu Josef Bejdák z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.
Vyšetřovatelé mají k dispozici základní data o pilotovi, zajistili výpovědi svědků i videozáznam kritického seskoku. Během čtvrtka provádí expertizu padákového kompletu.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Sportovní disciplína je v některých zemích zakázaná. Po několika smrtelných zraněních v roce 2013 se v České republice zákazem zabýval Úřad civilního letectví. Nakonec vydal opatření, která parašutistům přikazují mít padák odpovídající jejich zkušenostem a hmotnosti. Padák dánského parašutisty předepsaným normám podle Bejdáka odpovídal.
Případem se zabývají také klatovští kriminalisté. „Parašutista při seskoku s padákem utrpěl zranění a na místě zemřel. Okolnosti a příčinu smrtelného zranění policie šetří,“ řekla policejní mluvčí Dana Ladmanová.
Swooping
Extrémní forma přistávání s padákem zvaná též Canopy Piloting spočívající ve střemhlavém vrhání se dolů a následném plachtění nad vodní hladinou a kontaktu se zemí na souši v přesně vymezeném prostoru.
Protože se takové přistání odehrává ve vyšších rychlostech, často kolem 100 km/h, je podstatně nebezpečnější než běžné přistání s padákem.
Ve swoopingu se hodnotí tři kategorie:
1. rychlost průletu mezi dvěma branami
2. přesnost přistání ve vyznačeném prostoru
3. vzdálenost letu nad vyznačenou drahou