Článek
Jdete v Praze po chodníku, přes přechod pro chodce nebo v parku, a místo abyste se kochali krásami metropole, musíte být ve střehu.
Tu se objeví kurýr vezoucí jídlo, za moment zase cyklista vezoucí psaní nebo koloběžkář se sluchátky na uších, a nakonec se přiřítí jezdec na elektrické jednokolce, který už měl být dávno v práci.
A to nemusíte jít po chodníku. I jako šofér za volantem je potřeba hlídat, odkud se při jízdě městem kdo vyřítí.
Pil celou noc i dopoledne. Se 4,5 promile se u Brna zřítil z elektrokoloběžky
Výše zmiňovaní účastníci silničního provozu rádi kličkují mezi auty, jezdí ze silnice na chodník a naopak, vyhýbají se červené nebo prostě jedou v protisměru, často i v jednosměrce. Pro ně totiž, zdá se, žádná pravidla silničního provozu neplatí.
Omyl. A většina z nich to moc dobře ví. Jezdci na koloběžkách, ať už s elektrickým pohonem, nebo lidskou silou, jsou považováni za cyklisty. Ti mají dle zákona mnoho povinností, mimo jiné nesmí jezdit po chodníku a po přechodu pro chodce. Jezdit mají na silnici vpravo a respektovat značky a semafory. Děti do 18 let mají mít přilbu, v případě děti do 10 let zákon uvádí, že „dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně“.
Rok | Zjištěné přestupky PČR | Správní řízení | Pokuty |
---|---|---|---|
2018 | 2533 | 254 | 593 tisíc |
2019 | 2466 | 230 | 608 tisíc |
2020 | 1903 | 239 | 501 tisíc |
2021 | 1658 | 256 | 461 tisíc |
2022 | 2004 | 368 | 531 tisíc |
leden-červenec 2023 | 1221 | 297 | 348 tisíc |
Jinak je to s elektrickou jednokolkou, která je podle policie osobní přepravník se samovyvažovacím zařízením. Patří na chodník či na stezku pro chodce a cyklisty. Jet má rychlostí chůze, kterou však zákon nedefinuje.
Policisté v celé republice mají k dispozici metodiku policejního prezidia, podle které kontrolují cyklisty a koloběžkáře včetně těch s elektrickým pohonem. Veškeré tyto dopravní prostředky musí splňovat zákonem dané technické normy dle vyhlášky. Musejí mít brzdy, osvětlení, odrazky nebo konce řídítek zaslepeny.
„Samozřejmě kromě technického stavu vozidla je předmětem kontroly, i zda řidiči nejsou pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek a zda osoby mladší 18 let používají zákonem stanovenou homologovanou ochranou přilbu,“ informovala Novinky mluvčí policejního prezidia Hana Rubášová.
Nevěnují se řízení
Podle ní jsou cyklisté často viníky dopravních nehod, protože nezvládnou řízení kola, nevěnují se plně jízdě či nedají přednost. Další prohřeškem je špatný technický stav kola nebo jízda se sluchátky, kdy se plně nesoustředí na řízení.
Podle policejní mluvčí si každý kraj organizuje kontroly cyklistů jak v rámci plánovaných akcí, tak i při běžné hlídkové službě. Novinky mají k dispozici statistiku řešených přestupků cyklistů za posledních pět let, přičemž policisté v ní nerozlišují cyklisty a koloběžkáře.
Namol opilý cyklista srazil na Olomoucku 97letou seniorku. Skončila v nemocnici
Počet odhalených přestupků, které řešila Policie ČR, se pohybuje ročně mezi 2000 a 2500. Propad byl v covidových letech 2020 a 2021. Vybralo se většinou kolem půl milionu korun. Několik stovek prohřešků bylo předáno k vyřešení správním orgánům. Ze statistiky lze také vypozorovat, že nejpilnější v kontrolách cyklistů jsou policisté v Jihomoravském a Moravskoslezském kraji, následovaní kolegy ve Zlínském a Jihočeském kraji.
Například v roce 2022 policie v celé ČR zjistila 2004 přestupků cyklistů. Pro srovnání ze statistiky Ministerstva dopravy ČR vyplývá, že v roce 2022 bylo evidováno 379 403 přestupků a trestných činů řidičů. Nejčastěji byli přistiženi řidiči v Moravskoslezském kraji následovaní krajem Středočeským, nejlépe si vedli řidiči v Karlovarském kraji.
Rok | Přestupky MP Praha s domluvami | Pokutované přestupky | Správní řízení | Pokuty celkem |
---|---|---|---|---|
2018 | 758 | 718 | 40 | 150 tisíc |
2019 | 6058 | 3188 | 61 | 959 tisíc |
2020 | 5584 | 1610 | 63 | 518 tisíc |
2021 | 6963 | 1142 | 62 | 284 tisíc |
2022 | 6667 | 964 | 42 | 283 tisíc |
Leden-červenec 2023 | 3211 | 468 | 22 | 167 tisíc |
Novinky se rovněž zeptaly strážníků, jaká je situace s hřešícími cyklisty v hlavním městě. „Nejčastějšími přestupky jsou jízda po chodníku, nerespektování dopravního značení, jízda po přechodu pro chodce a jízda v protisměru,“ vypočetla mluvčí strážníků Irena Seifertová. Zdůraznila, že strážníci jen nepokutují, ale účastní se také preventivních akcí.
Pražští strážníci předčí policejní statistiku, co se celkového počtu kontrolovaných týká. Ročně totiž vyřeší šest až sedm tisíc přestupků cyklistů, mezi něž zahrnují také koloběžkáře. Většinu vyřeší tolerantně domluvou, pokuty ukládají asi v tisícovce případů.
Na konci prázdnin proběhla v Praze čtyřdenní bezpečnostní akce se zaměřením na cyklisty a koloběžkáře, při které strážníci uložili 402 pokut v celkové výši 192 tisíc korun, 63 přestupků bylo oznámeno správnímu orgánu. Nejvíce přestupků bylo v centru metropole.
Podle mluvčího Městské policie Brno Jakuba Ghanema převažují v moravské metropoli přestupky cyklistů nad jezdci na koloběžkách. Statistiku ale mají jen za poslední tři roky, přičemž v covidovém roce 2021 strážníci zaznamenali 704 přestupků, z toho více než 50 připadalo na koloběžky.
„V roce 2022 se celkový počet přestupků cyklistů snížil na 558 a přibližně čtyři desítky z nich měli na svědomí koloběžkáři. Od letošního ledna do srpna se hlídky věnovaly 341 přestupkům, zhruba třicítka připadala na koloběžky,“ konstatoval Ghanem.
Cyklisté mohou za dopravní přestupky dostat pokutu až do dvou tisíc korun. Za jízdu na kole či koloběžce pod vlivem alkoholu nebo drog hrozí cyklistovi, který nadýchá do jedné promile alkoholu, pokuta až 20 tisíc korun, nad jedno promile pak 50 tisíc korun. V případě nehody v opilosti samozřejmě zaplatí také škody.