Článek
„Spojil se se mnou přes WhatsApp, když jsem přes bazoš prodávala dětskou bundu po dceři. V aplikaci měl fotku, byl to nějaký kravaťák. Nic mi v konverzaci nepřišlo divné, komunikoval úplně standardně jako všichni zájemci,“ sdělila Veronika.
To, že by se mohlo jednat o podvodníka, Veronika zjistila ve chvíli, kdy jí poslal odkaz na stránku, která se tvářila jako web přepravní společnosti DPD. Na něm byl formulář, do kterého měla vyplnit své osobní údaje, včetně těch bankovních. Samotný odkaz nyní už nefunguje.
Přišli o 1,7 milionu i statisíce z půjčky. Policie ukázala, jak podvodníci obírají důvěřivce
Web se podobal tomu pravému
„To mi přišlo divné, protože normálně když něco někomu prodáváte, tak mu dáte číslo účtu, on pošle peníze a pak zboží pošlete přes dopravní společnost, na které se domluvíte. Ale že by mi někdo poslal odkaz, kde mám jako prodávající vyplnit své údaje, se mi zatím nestalo,“ pokračovala Veronika.
„Nic jsem nevyplňovala, protože mi to bylo hned podezřelé,“ dodala pro Právo.
Na policejní stanici mě ani nepustili dovnitř, mluvila jsem s nimi přes domovní telefon
Podle Veroniky byl podvod věrohodně udělaný, falešný web se tomu pravému velmi podobal. „Nedokážu si představit, že by třeba taková zpráva přišla mým rodičům či člověku, který nemá velkou zkušenost s prodáváním na internetu. Snadno by se mohl nechat napálit,“ podotkla Veronika. Podvodník přestal odepisovat, když Veronika odmítla, a následně i smazal celou konverzaci.
Podobné příběhy jsou na internetových bazarech běžné, důvěřiví lidé přichází až o statisíce. „Celkem jsme letos řešili přes 13 tisíc případů v online prostoru, které jsou kvalifikovány jako trestný čin. Přesná data ohledně podvodného jednání na internetu nemáme, tato činnost je ale nejvíc zastoupená v celkovém čísle, je to určitě více jak polovina,“ uvedl mluvčí policejního prezidia Jakub Vinčálek.
Jsem nemocná, nikoho nemám, pošlu vám 750 tisíc eur. Senior z Jesenicka uvěřil
I přesto, že o peníze nepřišla, Veronika se rozhodla, že čin nahlásí na policii. „Vyhledala jsem si telefonní číslo a zjistila jsem, že podobnou zkušenost má s tímto člověkem více lidí. Někdo tam i psal, že to jde nahlásit na policii, tak jsem si říkala, že to taky zkusím. Policie by mohla to konání odhalit už na začátku a zamezit dalším případným poškozeným,“ konstatovala prodávající.
Vedoucí to prošetří
Na policejní stanici na pražském Proseku ale odmítli s Veronikou sepsat ohlášení, protože se žádná škoda nestala. „Prý kdyby se měli zabývat každým, koho se pokusí někdo na internetu podvést, měli by tam frontu lidí, a že se to nehlásí. Ani mě nepustili dovnitř, mluvila jsem s nimi přes domovní telefon,“ přiblížila žena.
Ohledně odmítnutí nahlášení činu se Právo obrátilo na pražské krajské ředitelství policie. „Vedoucí daného oddělení Vámi zmiňované okolnosti oznámení prověří a v případě, že zjistí pochybení policisty, zjedná nápravu,“ uvedla mluvčí tohoto ředitelství Violeta Siřišťová.
Podvodníci zneužívají krizi. Napodobují weby ministerstva
Podotkla, že se od začátku roku rapidně případy podobných podvodů zvýšily. „Když naletíte podvodníkovi, je důležité prvotně řešit okamžitě věc s bankou, co nejrychleji zablokovat účty a platební karty, věc u banky reklamovat. Nemazat komunikace a neprovádět zásahy do zařízení, aby ho policie mohla ohledat. Následně je nutné věc oznámit na policii. Je důležité být v online prostředí ostražití,“ konstatovala Siřišťová.