Článek
Organizace BESIP, která má na starosti prevenci v oblasti silniční dopravy, uvádí, že pravidlo zipu bylo v roce 2000 zavedeno, aby se zlepšila plynulost provozu. Především tam, kde dochází ke snížení jízdních pruhů a následným dopravním zácpám.
V paragrafu 12 silničního zákona se k tomu uvádí: „Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu.“
Řidiči se občas mylně domnívají, že pakliže je někdo předjede v koloně v končícím pruhu a na jeho konci se zařazuje do průběžného pruhu, je silniční pirát, který rád předbíhá. Opak je ale pravdou. „Právě on je ten, který pravidlo zipu aplikuje na 100 procent. Posláním pravidla zipu je maximální využití kapacity silnice ve všech jejích pruzích,“ uvádí BESIP v manuálu pro řidiče. Podle odborníků se správným zipováním zvýší propustnost ve zúžení až o 20 procent.
Jak správně zipovat |
---|
Řidiči v končícím a průběžném pruhu by se měli pokusit co nejvíce srovnat své rychlosti. Řidič v průběžném pruhu včas vytvoří mezeru, do níž najede auto z končícího pruhu, učiní tak až těsně před koncem pruhu. Právě to, že auta najíždí do průběžného pruhu příliš brzy, kolonu ještě více zpomaluje. Auta se v jízdě střídají, jede tedy jedno auto z průběžného pruhu, jedno z končícího a tak stále dokola. Správně prováděný zip dopravu sice zpomalí, nicméně nevzniknou kolony. |
Za porušení pokuta
Zuzana Ambrožová z BESIPu Novinkám řekla, že řidiči se v aplikování zipu postupně zlepšují hlavně v místech, kde to znají. „Když ale vznikne nová uzavírka, kde se snižuje počet jízdních pruhů, tak jsme stále svědky řady chyb, kterých se řidiči dopouštějí jak v průběžném, tak v končícím pruhu,“ konstatovala Ambrožová.
Její slova potvrzuje také Eva Kropáčová z policejního prezidia. „I přestože již toto pravidlo platí mnoho let, stále se policisté setkávají s řidiči, kteří tato pravidla porušují. Vzájemně se nepouští, neřadí se jeden za druhého těsně před koncem zúžení vozovky, nebo skoro ve stojící koloně se zařazují příliš brzy,“ vysvětlila Kropáčová.
Policisté se dodržováním pravidla zipu věnují v rámci běžného výkonu, a to jak v označených autech, tak ve skrytých, kde mají k dispozici nahrávací zařízení. Šoféři, kteří se neřídí dopravními předpisy, se dopouštějí přestupku. Mohou zaplatit pokutu až dva tisíce korun.