Článek
Vrtulník s dvojicí protiběžných nad sebou posazených rotorů s pracovním názvem MK 90 zaujal Araby natolik, že samozvanému konstruktérovi neváhali poskytnout zálohu na dokončení pilotovaného stroje.
Vrtulník podobné konstrukce se doposud používá vesměs v bezpilotní verzi k monitorování silničního provozu, detekci chemických látek nebo průzkumu bojových oblastí. Zkušenosti s konstrukcí podobného vrtulníku získal muž během pobytu v Německu.
Po návratu do Čech se konstruktér vybavený falzifikáty vysokoškolského diplomu, certifikátem opravňujícím projektovat letová zařízení a doklady o letových zkouškách, spojil s odbornou firmou a začali vyvíjet prototyp bezpilotního ultralehkého vrtulníku HEROS.
„V raném stadiu vývoje ale došly obviněnému peníze, firma od spolupráce odstoupila a on začal vrtulník svépomocí a amatérsky dokončovat. Záhy začal HEROS nabízet v rámci odborných výstav a veletrhů jako plně funkční stroj schopný sériové výroby," uvedla policie. Prototyp však neprodělal ani letové zkoušky.
„Ačkoliv pohonný systém HEROSu nebyl dostatečně odzkoušen, využil ho muž při stavbě dalšího, tentokrát pilotovaného vrtulníku, který nazval MK–90. Projektování a stavba takto složitého létajícího stroje podléhá navíc přísným předpisům Evropské agentury pro civilní letectví a může být prováděna pouze subjekty s vysokou odborností akreditovanými tímto úřadem,“ popisuje mluvčí královéhradecké krajské policie Ivana Ježková.
Z peněz na investice platil dluhy
Konstruktérovi se posléze podařilo získat arabskou investiční společnost. Peníze poskytnuté na dokončení vrtulníku ale použil vesměs na úhradu předchozích dluhů.
S Araby pak podepsal kontrakt na skoro 35,2 miliónu korun. Kupující několikrát konstruktéra navštívili, vrtulník však ve vzduchu nikdy neviděli. Z kontraktu nakonec sešlo.
„Vždy se jim dostalo nějakých výmluv, které v nich nakonec vyvolaly silné pochybnosti o solidnosti celé transakce,“ dodala Ježková.
Kriminalisté vrtulník zajistili a přizvali znalce z odvětví konstrukce letadel. Ten jednoznačně konstatoval, že vzhledem ke způsobu vývoje neměl MK–90 šanci na schválení, certifikaci ani povolení k letu, natož k sériové výrobě.
Konstruktéra, jemuž hrozí až desetileté vězení, vyšetřovatel obvinil ze zločinu podvodu. Policie požádala o jeho vzetí do vazby.