Hlavní obsah

České silnice demolují přetížené náklaďáky. Pokuty nefungují

Právo, Jindřich Ginter

České silnice ničí a motoristy ohrožují přetížené náklaďáky. Často jde o kamiony se dřevem. Jsou i případy, kdy soupravy vypadají, jako by navíc na sobě měly ještě nad rámec povoleného zatížení jeden velký náklaďák. Hmotnosti ale „ulítávají“ i u dodávek.

Foto: Jindřich Ginter, Právo

Jeden z kontrolovaných náklaďáků najíždí na mobilní váhu.

Článek

U okruhu kolem pražských Letňan na nenápadném displeji naskakují čísla. Ukazují průběžnou váhu projíždějících vozidel. U výjezdu číhá dopravní policista. Je to jeden ze specialistů právě na vážení. Sleduje aplikaci v mobilu.

„Je třeba brát v úvahu to, že průběžné vážení je orientační, vozidlo může přibrzdit a na váhu se zhoupne, takže počítáme s určitou tolerancí, než někoho zastavíme,“ vysvětluje. Zaměřuje se na oranžové cedulky, které značí nebezpečný náklad, například kyselinu sírovou.

Nekompromisní „Následujte mě“

Po chvilce čekání ostře vyráží se zapnutým majákem, předjíždí menší náklaďák, na policejním autě svítí: „Policie, následujte mě.“

Vede si šoféra z okruhu na odstavnou plochu u autobusového nádraží. Tam už u přesných mobilních vah čekají technici z Centra služeb pro silniční dopravu při ministerstvu dopravy. Mladý řidič ze slovenských Nových Zámků překvapeně hledí na protokol z váhy: přetížen o více než 300 kg. „Já tomu vůbec nerozumím,“ souká ze sebe zaraženě.

Kolik energie má upadnuté kolo? Může napáchat ohromnou škodu

AutoMoto

Verdikt je jasný: pět tisíc korun pokuta pro provozovatele a tisíc korun pro řidiče.

České koruny ale nemá. Potíž je v tom, že kartou kauci ve výši pokuty zaplatit nejde. Jen hotově. Řeší to se svým šéfem, jak by mu je poslal. Mezitím policisté na náklaďák dají botičku a zůstane tam, dokud nezaplatí. Firmu čeká ještě správní řízení s obcí.

„Nejhorší ale bývají kamiony, hlavně se dřevem. Přetížené bývají o osm tun, ale měli jsme dokonce i o 15 tun. A pak nedodržují povinné přestávky, během tří dnů ve skutečnosti naspí třeba jen tři hodiny,“ vysvětluje čtyřicetiletý dopravní policista.

Výkupné pro extra těžké váhy: 30 tisíc

Ani mastné pokuty provozovatele od přetěžování neodrazují. Přetížená „fůra“ se vyplatí. „Mnoho šoférů má v kapse od šéfů firmy připravených třicet tisíc korun, což je pokuta, odmítnou-li vážení,“ vysvětlují technici z dopravního centra. I při odmítnutí vážení policie náklaďák odstaví, opatří botičkou a firma pak musí poslat druhý i jeřáb a náklad přeložit.

Tunel pod Bílinou jen s podporou vlády

Domácí

U přetížení do pěti set kilogramů platí autodopravy pět tisíc korun, za každou započatou tunu pak devět tisíc korun. Další mladý šofér s dodávkou se rmoutí, že sotva pověsil své řemeslo kuchaře na hřebík a začal jezdit, aby uživil rodinu s ani ne ročním děckem, musí zaplatit minimálních tisíc korun pokuty za přetížení do pěti set kilogramů.

„Ale tady na nakládkovém listě přece vidíte, kolik vám naložili, a víte, kolik je maximální přípustná hmotnost. Tak si příště alespoň na ten list nechte napsat větu, že řidič nebyl přítomen nakládce,“ radí mladíkovi ostřílený technik z dopravního centra. Policista „lovec náklaďáků“ vyráží zase k okruhu.

„Už ale asi nic moc těžkého nepojede. Šoféři si rychle řeknou, kde jsme. Na jiném stanovišti se během hodiny zaplnilo parkoviště kamiony, jak rychle mizely ze silnice, aby počkaly, až odjedeme. Je to taková věčná hra na kočku a myš,“ dodává policista.

Jeho kolegové vzpomínají na to, jak před časem zastavili sklápěčku z Irska vezoucí přes Česko balený asfalt s řidičem z Rumunska. Byl bez dokladů k nákladu, vlastník vozidla nedohledatelný. Za hodinu se pak objevil Ital s igelitkou, ve které přinesl 120 tisíc na pokutu… A jelo se dál. O tyto pokuty se dělí obec, kde byl přestupek zjištěn, se státem.

Dělníci přenášeli traverzu přes silnici, motorkáře smetla ze sedla

Koktejl

V polovině června se na kamiony zaměřili také policisté na D1. Vytipovávat přetížené soupravy pomáhali i kolegové na motorkách. Z devíti kamionů byl v pořádku jen jeden. Největší přetížení o devět tun. Přepravce v tom byl tak za více než 80 tisíc korun. Tak ani nepřekvapilo, že třetina kontrolovaných řidičů při této akci vážení odmítla a firmy hned „solily“ jednorázových 30 tisíc.

Výběr článků

Načítám