Článek
Z původní dvousetkorunové pokuty částka požadovaná exekutorem narostla na bezmála jedenáct tisíc korun. "Až teď jsme se dozvěděl, že mne v únoru 2000 odsoudil k zaplacení pokuty plzeňský soud. Letos v únoru pak soud nařídil exekuci. Vůbec jsem o tom neměl tušení. Nikdo mě o ničem nevyrozuměl. Přišlo to jako blesk z čistého nebe," řekl Roman Chýnovský.
Peníze raději dobrovolně zaplatí. "Nemám prakticky jinou možnost. Nechci to nechat dojít až k samotné exekuci. Myslel jsem si, že se na ten můj prohřešek už dávno zapomnělo. To mě ta jízda na černou přišla pěkně draho," dodal.
Desetiletá promlčecí lhůta
Smát se mohl za tři roky, to by uplynula desetiletá promlčecí lhůta. Že došlo na "staré" hříšníky, má jednoduché vysvětlení. Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) prodaly letos desetimiliónové pohledávky za neplatiči jízdného soukromé firmě. A ta se začala starat.
První balík nejstarších pohledávek, vzniklých do roku 2002, měl nominální hodnotu zhruba 40 miliónů korun a PMDP za něj získaly od kupce 35 procent. Za stejných podmínek PMDP prodaly další soubor 55 000 pohledávek, vzniklých do konce roku 2006, jejichž nominální hodnota je 41,6 miliónu korun.
Pohledávky vzniklé od ledna 2007 už nevymáhá podnik, ale externí firma, která zajišťuje kontrolu černých pasažérů. "Po deseti dnech je od nás odkupují," řekl už dříve ředitel PMDP Michal Kraus.
Externí vymahači jsou podle něj pro PMDP výhodní. Zatímco v lednu 2006 podnik evidoval 2700 případů jízdy načerno, ve stejném měsíci letos jich bylo 5100. Pro PMDP pracovalo 22 revizorů ve stálém pracovním poměru. Revizorů je pořád stejně, ale mají lépe zorganizovanou práci a důsledněji vymáhají pokuty.
PMDP zvýšily v lednu 2006 pokuty na dvojnásobek. Cestující bez dokladu zaplatí 600 korun. Po deseti dnech se suma zvýší na 1000 Kč.