Článek
Hasiči tento moderní komunikační systém v současnosti testují v šestnácti zásahových vozech.
Aktuálně využívají preferenci na 26 křižovatkách v oblastech velkého městského okruhu a na hlavních radiálách k dálnici D1 (například ulice Vídeňská, Heršpická, Poříčí, Ostravská, Olomoucká).
Další potenciál rozšíření systému je možný přibližně v 80 křižovatkách vybavených Dopravním podnikem města Brna v rámci projektu RIS II a dalších 20 nově rekonstruovaných křižovatkách.
V Česku mají přibýt stovky kilometrů placených silnic
„Prakticky to umožňuje zajistit zásahovým vozidlům bezpečný a plynulý průjezd na zelenou přes křižovatky se světelným signalizačním zařízením, tím se zkracuje dojezd hasičů k mimořádné události a díky technologii používané dopravním podnikem jsou hasiči schopni při jízdě k zásahu informovat řidiče hromadných dopravních prostředků, že se k nim blíží, aniž by je už v tu chvíli viděli nebo slyšeli,“ popsal Petr Oháňka, ředitel územního odboru Brno-město Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje.
Za zavádění inteligentních dopravních systémů do svých vozidel byli hasiči oceněni v letošním ročníku celostátní ankety Hasič roku, kam bylo zasláno celkem 53 nominací. Jihomoravští hasiči obsadili stříbrnou příčku v kategorii projekt roku.
To už je lepší jít pěšky! Řidiči v Paříži si stěžují na plošnou třicítku
„Ocenění je krásná zpětná vazba nejen pro hasiče, ale pro všechny, kdo se na evropském projektu C-ROADS podíleli. Česká republika je v rámci Evropy průkopníkem kooperativních inteligentních dopravních systémů neboli C-ITS a je pro ni specifické, že se nezaměřuje jen na dálnice, ale také na města, veřejnou osobní dopravu, vozidla IZS a železniční přejezdy. Brno se díky pilotnímu projektu C-ROADS dostalo v tomto ohledu do čela nejen českých měst, ale měst v Evropě celkově,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková (ODS).
V Praze jen MHD
V Praze takto rozsáhlý chytrý systém hasiči k dispozici nemají, mohou ovládat pouze křižovatky u stanic.
„Na centrální stanici máme systém, který při výjezdu jednotky zastaví automaticky křižovatku, resp. dá červenou přijíždějícím vozům k centrále a na straně výjezdu z křižovatky zelenou. Podobný systém bude i na stanici v Holešovicích. Je to poměrně běžné na více stanicích v ČR,“ sdělil na dotaz Novinek mluvčí hasičů Martin Kavka.
Raději autem. Velká část lidí se v Praze do MHD nevrátila
Lépe jsou na tom tramvaje v metropoli, které mají preferenci při průjezdu na mnoha pražských křižovatkách. „S preferencí jich je už 219, tj. téměř 89 procent, absolutní preferenci jich má 66, zbytek podmíněnou. V loňském roce v Praze byla preference pro tramvaje nově zavedena na 10 křižovatkách,“ řekl Novinkám mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík.
Několik dalších křižovatek s preferencí přibylo i během tohoto roku, mimo jiné na frekventovaném Karlově náměstí. Podle dopravního podniku je v Praze pouze 20 křižovatek, které preferenci nemají. Rychlost tramvají se tak za 15 let zvýšila o 1 km/h na průměrných 19,5 km/h. Rychleji projíždějí na některých křižovatkách, které jsou napojeny na vyhrazené pruhy, také autobusy.