Hlavní obsah

Body za souběžné přestupky by se měly sčítat, říkají dopravní experti

Právo, Hynek Paštěka
PRAHA

V České republice panují nejasnosti kolem přidělování bodů za souběžně spáchané přestupky. Například řidič, který projede křižovatkou na červenou a ještě u toho bude telefonovat, spáchá dva poměrně vážné přestupky. Kolik dostane bodů? Odborníci jasno nemají.

Článek

Podle ministerstva dopravy (MD) by šofér měl být body trestán pouze za závažnější ze spáchaných přestupků, tedy za jízdu na červenou. Podobný názor mají i úředníci.

„Body se v tomto případě nesčítají. Průjezd na červenou s telefonem v ruce se hodností jako jednočinný souběh nestejnorodý a znamená pět bodů v bodovém hodnocení,“ řekl Právu ředitel odboru dopravně správních agend pražského magistrátu Josef Michalík.

Stejně postupuje například radnice v Mladé Boleslavi nebo v Plzni. „U nás se v takovém případě striktně dávají body pouze za nejtěžší přestupek,“ sdělil Právu tiskový pracovník mladoboleslavské radnice Pavel Šubrt.

Odborníci: sčítejme

Podle názoru Právem oslovených dopravních odborníků by však podle zákona měl řidič být potrestán body za oba či více přestupků a pokutu dostat za ten nejtěžší spáchaný.

„Podle mě se v případě telefonujícího řidiče jedoucího na červenou jedná o dvojčinné jednání a body by se tedy měly sčítat. Jednočinné jednání by bylo, kdyby projel na červenou, a pak při nehodě zavinil těžké ublížení na zdraví. To by dostal body za těžké ublížení na zdraví,“ řekl Právu právník Jan Kněžínek.

Podobný názor měl také dopravní expert a bývalý dopravní policista Stanislav Huml. „V tomto případě bych to také viděl na vícečinný přestupek a součet bodů. Problém je v nesrozumitelném výkladovém právu,“ potvrdil Huml.

Řidičák tady nechte

Expertům se současně nelíbí dosavadní praxe společného projednání stejných přestupků, které řidiči spáchají například v úsecích, kde měří rychlost stacionární kamery.

Jezdí-li jedinec v úseku pravidelně, v týdnu jich může nashromáždit třeba pět. Úřad mu sice udělí pokutu za jeden, ale body sečte. Aniž by byl varován, může přijít o řidičský průkaz.

„Tím ale zcela mizí preventivní funkce bodového systému, který má tuto funkci dokonce v preambuli. Znám třeba případ řidiče nákladního automobilu, který během čtrnácti dnů několikrát o několik minut nedodržel povinnou přestávku. Teď mu za přestupek s prakticky nulovou společenskou nebezpečností chtějí vzít řidičský průkaz. To je stejné jako zákaz činnosti, který v tomto případě udělit nemohli,“ podotknul Huml.

„Bodový systém je v některých parametrech nastaven špatně. Body trestá i přestupky, za které by být nemusely a především řidiče nevaruje, že například na stacionárních kamerách spáchali přestupek. To by se mělo změnit,“ dodal Václav Špička z Autoklubu České republiky.

Související témata:

Výběr článků

Načítám