Článek
Podle ministerstva dopravy (MD) by šofér měl být body trestán pouze za závažnější ze spáchaných přestupků, tedy za jízdu na červenou. Podobný názor mají i úředníci.
„Body se v tomto případě nesčítají. Průjezd na červenou s telefonem v ruce se hodností jako jednočinný souběh nestejnorodý a znamená pět bodů v bodovém hodnocení,“ řekl Právu ředitel odboru dopravně správních agend pražského magistrátu Josef Michalík.
Stejně postupuje například radnice v Mladé Boleslavi nebo v Plzni. „U nás se v takovém případě striktně dávají body pouze za nejtěžší přestupek,“ sdělil Právu tiskový pracovník mladoboleslavské radnice Pavel Šubrt.
Odborníci: sčítejme
Podle názoru Právem oslovených dopravních odborníků by však podle zákona měl řidič být potrestán body za oba či více přestupků a pokutu dostat za ten nejtěžší spáchaný.
„Podle mě se v případě telefonujícího řidiče jedoucího na červenou jedná o dvojčinné jednání a body by se tedy měly sčítat. Jednočinné jednání by bylo, kdyby projel na červenou, a pak při nehodě zavinil těžké ublížení na zdraví. To by dostal body za těžké ublížení na zdraví,“ řekl Právu právník Jan Kněžínek.
Podobný názor měl také dopravní expert a bývalý dopravní policista Stanislav Huml. „V tomto případě bych to také viděl na vícečinný přestupek a součet bodů. Problém je v nesrozumitelném výkladovém právu,“ potvrdil Huml.
Řidičák tady nechte
Expertům se současně nelíbí dosavadní praxe společného projednání stejných přestupků, které řidiči spáchají například v úsecích, kde měří rychlost stacionární kamery.
Jezdí-li jedinec v úseku pravidelně, v týdnu jich může nashromáždit třeba pět. Úřad mu sice udělí pokutu za jeden, ale body sečte. Aniž by byl varován, může přijít o řidičský průkaz.
„Tím ale zcela mizí preventivní funkce bodového systému, který má tuto funkci dokonce v preambuli. Znám třeba případ řidiče nákladního automobilu, který během čtrnácti dnů několikrát o několik minut nedodržel povinnou přestávku. Teď mu za přestupek s prakticky nulovou společenskou nebezpečností chtějí vzít řidičský průkaz. To je stejné jako zákaz činnosti, který v tomto případě udělit nemohli,“ podotknul Huml.
„Bodový systém je v některých parametrech nastaven špatně. Body trestá i přestupky, za které by být nemusely a především řidiče nevaruje, že například na stacionárních kamerách spáchali přestupek. To by se mělo změnit,“ dodal Václav Špička z Autoklubu České republiky.