Článek
Aktivisté vyrazili kolem osmé hodiny od stanice metra a pokračovali pravým a prostředním pruhem směrem do centra k I. P. Pavlova.
„Magistrálu pro chodce a cyklisty,“ stálo na jednom z transparentů. Na jiném zase vyčíslili zlepšení v Bruselu, kde byla snížená rychlost zavedena. Před devátou dorazili do centra a protest ukončili. Na akci dohlížela policie.
Protestující již stejnou trasu absolvovali ve středu, kdy se jich sešlo asi 15, nyní jich bylo o něco více, odhadem několik desítek. Minulý týden šli z opačné strany.
Protesty organizuje iniciativa Poslední generace pod názvem 30 pro Prahu, která bojuje za ulice bez aut. Požaduje po politicích a vedení magistrátu zavedení nejvyšší dovolené rychlosti v Praze 30 km/h. Podle nich se tak zvýší bezpečnost, sníží emise a zlepší zdraví lidí. Učinily tak již Paříž nebo Brusel.
Tyto metropole mají sice omezenou rychlost, ale také mají okolo sebe vystavěné obchvaty. Okolo Bruselu vede dálniční okruh, na který je napojeno několik dalších dálnic, například směrem na Gent, Antverpy, Lovaň nebo Lille. Paříž má vnitřní i vnější okruh, aby řidiči do centra nemuseli vůbec vjíždět. Praha oproti tomu má jen rozestavěný Pražský okruh, jehož dokončení je v nedohlednu.
Protesty jsou řádně ohlášené na magistrátu, který aktivistům neuložil žádnou změnu trasy. Policie s podobnými akcemi na páteřních komunikacích nesouhlasí. Úřad posoudil, zda oznámení má všechny náležitosti, dodržuje lhůty a nekoliduje s jinou akcí.
„Zákaz kvůli omezení dopravy přichází v úvahu spíše zcela teoreticky za stavu, kdy by shromáždění blokovalo určitou oblast dlouhodobě (dle situace, ale určitě více než několik hodin) a znemožnilo například přístup občanům k jejich bydlišti, do zaměstnání a podobně, případně dlouhodobě znemožnilo zásobování a tyto potřeby by nešlo realizovat jinak, například pěším přístupem,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman.