Článek
Začalo to zprávou: „Ahoj mami, tohle je moje nové číslo. To staré můžeš smazat.“ Třiašedesátileté ženě z Chomutova tato zpráva dorazila do mobilní aplikace WhatsApp. Zpráva přišla z neznámého čísla, které žena neměla uložené. Nenapadlo ji ale, že by se mohlo jednat o podvod, a uvěřila, že jí opravdu píše její syn. Proto odepsala, že si nové číslo uložila.
Údajnému synovi zkusila na nové číslo zavolat, telefon ale nikdo nezvedl. Poté ženě přišly zprávy, v nichž údajný syn sděloval, že má problém, že musí zaplatit dvě faktury, ale nemůže kvůli novému mobilu ještě použít online bankovnictví. A že potřebuje, aby mu rodiče pomohli a zaplatili za něho. Prý jim to hned další den vrátí.
„Následně zaslal platební údaje k zaslání částky přes 1900 eur (48 tisíc korun) do Švýcarska, a to s instrukcí pro matku, aby mu poslala potvrzení o platbě. Když se žena podivila, proč mají zaplatit tolik, tak jí odpověděl, že platba je za mobil, notebook a tablet a hned ráno pošle peníze zpět. Dále naléhal a prosil, aby rodiče peníze poslali hned,“ popsala mluvčí policie Miroslava Glogovská.
Muž z Přerovska kvůli falešnému videu s Andrejem Babišem přišel o téměř půl milionu
Žena i se svým manželem naléhání údajného syna podlehli a požadovanou částku ze svého účtu převedli. „Když další den přišel na návštěvu jejich skutečný syn, tak zjistili, že se stali obětí podvodu. Syn měl stále původní telefonní číslo a o popsané události nic nevěděl. Rodičům řekl, že byli podvedeni, a ti se pak obrátili na banku a policii,“ upřesnila mluvčí.
Podle ní nebyli rodiče z Chomutova dostatečně obezřetní. „Při podezřelém telefonátu nebo obdobné zprávě je dobré si informace ověřit u příbuzných či známých. V žádném případě se lidé nesmí nechat zlomit údajnou časovou tísní a neměli by dělat žádné kroky pod tlakem. Kdykoli také mohou zavolat na linku 158,“ dodala Miroslava Glogovská.
Útoků přibylo
Česká bankovní asociace (ČBA) letos zaznamenala zvýšený počet kybernetických útoků zaměřených na klienty bank, konkrétně eviduje 65,8 tisíce napadených lidí, což je ve srovnání s loňskem o třetinu více.
Dobrou zprávou je aspoň to, že se snižuje škoda způsobená jednomu člověku. Letos dosahuje 16 170 korun, loni to bylo 20 741 Kč.
Tento pozitivní vývoj přičítá ČBA zejména zvýšené edukaci veřejnosti o rizicích a kybernetických podvodech. „Banky dlouhodobě investují do ochrany svých klientů a do prevence odhalování podvodů. Umělá inteligence se stává stále důležitějším nástrojem, který nám pomáhá rychle a efektivně identifikovat hrozby a minimalizovat jejich dopady,“ prohlásil prezident asociace Jan Juchelka.
Zdůraznil však, že umělou inteligenci (AI) stále častěji zneužívají také kyberšmejdi, kteří ji využívají k vytváření stále sofistikovanějších podvodů. Novinky například v minulosti opakovaně varovaly před deepfaky, tedy podvodnými videi vytvořenými AI, která lákají z důvěřivců peníze.
Podvodníci si hrají na novináře
Uživatelé by se měli mít na pozoru před různými investičními podvody, ve kterých útočníci zneužívají jméno zpravodajského serveru Novinky.cz. Na snadné výdělky lákají podvodníci zpravidla v souvislosti se známými osobnostmi. V posledních měsících se objevily například falešné články s prezidentem Petrem Pavlem či moderátorem Janem Krausem.
Jde nicméně o typický phishingový podvod, kdy se útočníci snaží pod vidinou snadného zisku z lidí vylákat peníze. Podvod je to ale poměrně propracovaný, všechny odkazy ve falešném článku vedou na další podvodný web.
Aby důvěřivce kyberzločinci co nejvíce zmátli, nechtějí po něm v některých případech vyplňovat okamžitě čísla kreditních karet ani odesílat žádné peníze. Vše začíná registrací na dané platformě, načež uživatele bude kontaktovat správce platformy. Teprve s jeho pomocí jsou pak z důvěřivců vylákány peníze. Nemusí ho přitom kontaktovat pouze e-mailem, ale klidně i telefonicky.
Poradíme, na co si dát pozor a jak nesednout podvodníkům na lep, a to v dříve uveřejněném článku.